رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

امروز وظیفه بخش کشاورزی تأمین امنیت غذایی است/ تولید محصولات تراریخته مقاوم به خشکی ضروری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر ضرورت تولید محصولات کشاورزی مقاوم به خشکی در استان سمنان تاکید کرد. وی گفت: دستیابی به فناوری‌های نو مانند زیست فناوری نه تنها یک ضرورت بلکه انتخابی است که در سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری بارها و بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، حسن میرعماد در همایش تخصصی زیست فناوری، امنیت غذایی و اقتصاد شکوفا با بیان اینکه این استان دارای اقلیم خشک است اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی مقاوم به خشکی در استان سمنان ضروری است.

وی ادامه داد: کشور ما در منطقه کم آبی قرار گرفته و تولید محصولات متحمل به خشکی می‌تواند راهگشا و انقلاب آفرین باشد. امروز وظیفه بخش کشاورزی تأمین امنیت غذایی است .

وی گفت: کشور عزم راسخی برای دستیابی به فناوری‌های نو از جمله بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک برای رفع چالش‌های اساسی کشور در حوزه‌های بحران آب و تغییر اقلیم، امنیت غذایی، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست دارد. دستیابی به فناوری‌های نو مانند زیست فناوری نه تنها یک ضرورت بلکه انتخابی است که در سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری بارها و بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مهندسی ژنتیک که فرآورده‌های آن را با عنوان محصولات تراریخته می‌شناسیم در واقع پدیده جدیدی نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹۰ میلیون هکتار از اراضی جهان زیر کشت این نوع محصولات رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در مورد همه علوم و فنون جدید منتقدانی وجود دارد گفت: انتقادات باید سازنده باشد؛ بدیهی است که همه فناوری‌ها باید با ملاحظات خاص خود از جمله ملاحظات ایمنی زیستی مورد استفاده قرار گیرد.

واکاوی فواید محصولات تراریخته در همایش تخصصی ایمنی زیستی سمنان

علی مؤمن، مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در حاشیه این همایش اظهار کرد: این همایش برای نخستین بار است که در استان برگزار شده و در آن فواید محصولات تراریخته، برنامه‌های سازمان درباره کشت این محصولات، لزوم نگاه ایمنی و امنیت غذایی به این محصولات و … بررسی شد.

وی با اشاره به وضعیت سازمان جهاد کشاورزی درباره کشت محصولات تراریخته نیز گفت: در استان سمنان در حال حاضر کشت پنبه به صورت آزمایشی در دستور کار قرار دارد و برای سایر محصولات دیگر نیز در حال ارزیابی هستیم.

مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره ویژگی‌های کلی محصولات تراریخته نیز گفت: محصولات تراریخته محصولاتی هستند که  با روش مهندسی ژنتیک اصلاح شده اند و تلاش شده صفات منفی، حذف و صفات مثبت تقویت شود. افزایش بهره‌وری، افزایش عملکرد در واحد سطح و تولید یکنواخت محصول برخی از فواید این محصولات است.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برای کشت محصولات تراریخته گفت: تلاش می‌شود تا با در نظر گرفتن جمیع جهات کشت محصولاتی مانند پنبه و ذرت ترویج شود.

همایش تخصصی زیست فناوری، امنیت غذایی و اقتصاد شکوفا با محورهای وضعیت محصولات تراریخته در ایران و جهان، ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین، زیست فناوری در خدمت انسان و تأمین امنیت غذایی، تأثیر مهندسی ژنتیک بر حفظ تنوع زیستی و بررسی ابهامات و شبهات محصولات تراریخته با حضور دکتر قره یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:
همایش زیست فناوری، امنیت غذایی و اقتصاد شکوفا برگزار شد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.