رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران در گفت و گو با ایرنا:

مخالفت با مصرف محصولات تراریخته برای تضعیف دولت است

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: برخی قصد دارند برای توجیه مخالفت خود با تولید ملی و داخلی محصولات تراریخته، تعرفه یا ممنوعیتی روی این محصولات گذاشته شود تا دولت نتواند این محصولات را تامین کند و تضعیف شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا بهزاد قره یاضی درباره محصولات تراریخته گفت: با تحقق شرایطی که مخالفان دولت به دنبال آن هستند، سویا، روغن نباتی، خوراک دام و غیره نایاب می شود و قیمت مرغ و گوشت و شیر و ارزاق عمومی افزایش قیمت جهشی پیدا می کند، سپس عده ای می گویند که دولت کارآیی ندارد. در این شرایط رسانه های فارسی زبان بیگانه نیز به جمع مخالفان پیوسته اند و از مصرف محصولات تراریخته در کشور ابراز نگرانی می کنند.

وی درباره علت مخالفت با استفاده از محصولات تراریخته اظهار داشت: فناوری هراسی و ایجاد ترس و وحشت در مردم همواره در طول تاریخ وجود داشته است. در گذشته برخی افراد به فرزندان خود واکسن تزریق نمی کردند و هنوز هم این افراد وجود دارند و همواره با فناوری مخالفت می کنند.

تراریخته ها مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هستند

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: محصولات تراریخته حاصل پژوهش محققان و دانشمندان جهانی است و برای رفاه بشر تولید شدند و سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواروبار جهانی نیز سلامت این محصولات را تایید کرده است. با این حال برخی افراد این موضوع را نمی پذیرند، در حالی که سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواروبار جهانی درباره محصولات تراریخته بیانیه های مشترک صادر کردند.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی به صراحت اعلام کرده که تمام محصولات تراریخته موجود در بازار مورد تایید هستند و آزمون های ایمنی و سلامت را گذرانده اند و این آزمون ها درباره هیچ محصول غیر تراریخته‌ای سابقه نداشته است.

مقدار واردات محصولات تراریخته به کشور

قره یاضی درباره مقدار واردات محصولات تراریخته در سال جاری گفت: تا ابتدای آذر امسال، مجوز واردات 7.5 میلیون تن ذرت تراریخته توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر شده و وزارت بهداشت نیز مجوز واردات روغن خام و تصفیه شده سویا برای روغن کشی را صادر می کند که سالانه بین 2 تا 3 میلیون تن است.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیق و تفحص مجلس در ابتدای سال 91، سالانه بین 3 تا 5 میلیارد دلار محصول تراریخته وارد کشور می شود. باید توجه کرد که محصول تراریخته ای به جز ذرت، سویا، کلزا و پنبه برای مصارف روغن کشی یا خوراک دام وارد کشور نمی شود؛ زیرا به جز این محصولات، محصول تراریخته دیگری فعلا در بازار جهانی وجود ندارد. هرچند در آمریکا یونجه، کدو، خربزه درختی و چغندر قند تراریخته نیز در بازار مصرف وجود دارد، اما در بازار تجارت جهانی قرار نگرفته است.

تقریبا 100درصد روغن سویای موجود در بازار جهان تراریخته است

وی بیان کرد: این محصولات مانند سویا تراریخته 100درصد بازار تجارت جهانی را اشغال کرده اند و بیش از 90 درصد روغن نباتی خوراکی و بیش از 85 درصد خوراک دام در کشور وارداتی است و در نتیجه واردات این محصولات اجتناب ناپذیر است. یعنی یا باید بگوییم به روغن خوراکی نیاز نداریم یا اینکه از محصولات تراریخته مانند همه کشورهای دیگر استفاده کنیم. در نهایت به نظر می رسد باید توجه‌مان به تولید داخل معطوف باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.