رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

شبهات محصولات تراریخته صحت ندارد

محمد عرفانی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، در همایش روز جهانی خاک گفت: در شرایط حاضر 90 درصد آب مصرفی در استان برای بخش کشاورزی مصرف می‌شود.
«مجتبی مزروعی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: تامین امنیت غذایی جامعه برعهده وزارت جهاد کشاورزی است. وی ادامه داد: شبهاتی که در خصوص محصولات تراریخته مطرح می‌شود صحت ندارد و این شبهه‌ها کار افرادی است که می‌خواهند به اقتصاد بخش کشاورزی ضربه بزنند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از همشهری، هفتمین همایش روز جهانی خاک در سالن ابونصر هروی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. محمد عرفانی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، در این همایش با بیان این‌که 21 درصد بیشتر از میزان جهانی آب مصرف می‌کنیم، گفت: 1826 حلقه چاه غیرمجاز در غرب دشت مشهد حفر شده‌ است که سالانه بیش از 63 میلیون مترمکعب از حجم آبی را که برای تأمین آب شرب مشهد استفاده می‌شود برداشت می‌کنند. همچنین 640 حلقه چاه کشاورزی در غرب دشت مشهد سالانه اضافه‌برداشتی معادل 50 میلیون مترمکعب دارند. 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با اشاره به این‌که سالانه 88 میلیون مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی در استان داریم، افزود: در شرایط حاضر 90 درصد آب مصرفی در استان برای بخش کشاورزی مصرف می‌شود، این در حالی است که در سایر کشورها 70 درصد آب برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

عرفانی بیان کرد: شدت تخریب و فرسایش خاک در ایران بیشتر از 25 تن در هکتار است که 5 برابر متوسط جهانی است. این میزان فرسایش خاک در خراسان رضوی 15 تن در هکتار است. 

وی ادامه داد: سرانه ظرفیت زیستی در ایران 84/0 هکتار برای هر ایرانی است در حالی که ردپای اکولوژیک ما 6/2 است یعنی 3 برابر ظرفیت ایران از عرصه‌های موجود استفاده می‌کنیم. این رقم در خراسان رضوی 24 درصد بیشتر از ظرفیت زیستی کشور است که بیانگر بهره‌برداری‌های غیراصولی از سرزمین و حاکی از مصرف‌گرایی به‌ دلیل متفاوت بودن الگوی مصرف در منطقه است.

مجتبی مزروعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، در ادامه این همایش گفت: تامین امنیت غذایی جامعه برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و حفظ منابع آب و خاک ابزاری اصلی برای توسعه و سلامت جامعه است. دولت اعتبارات مناسبی را به حوزه کشاورزی اختصاص داده است و در بخش تولید سرمایه‌گذاری می‌کند، البته باید شرایطی ایجاد شود که با تغییر دولت‌ها و سیاست‌ها بخش کشاورزی با شوک‌ها و نوسانات مواجه نشود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: شبهاتی که در خصوص محصولات تراریخته مطرح می‌شود صحت ندارد و این شبهه‌ها کار افرادی است که می‌خواهند به اقتصاد بخش کشاورزی ضربه بزنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.