در همایش تخصصی زیست فناوری و استراتژی‌های نوآورانه مطرح شد:

برخی با تمسک به دین با مظاهر علم و فناوری مقابله می‌کنند

مهندس کریم زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در افتتاحیه همایش تخصصی «زیست فناوری و استراتژی های نوآورانه» گفت: در برخی از رسانه ها در مورد محصولات تراریخته اظهاراتی می شود که برای امنیت غذایی مشکل ایجاد می کند. دکتر رحیم حب نقی رییس دانشگاه ارومیه، نیز با انتقاد از کسانی که با زیست فناوری و محصولات تراریخته مخالفت می کنند، گفت: «من تعجب می کنم که عده ای با تمسک به دین با این مظاهر علم و فناوری مقابله می کنند».

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبر آنلاین، همایش تخصصی زیست فناوری و استراتژی های نوآورانه  دوشنبه 26 آذر در داشگاه ارومیه با حضور رییس دانشگاه ارومیه، مرجع ملی ایمنی زیستی، رییس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی، اساتید و مدیران دانشگاه و سازمان جهاد کشاورزی و مروجان، پژوهشگران و مربیان کشاورزی و جمع کثیری از دانشجویان برگزار شد. 

مهندس کریم زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در افتتاحیه  این نشست تخصصی گفت: در برخی از رسانه ها در مورد محصولات تراریخته اظهاراتی می شود که برای امنیت غذایی مشکل ایجاد می کند.  

وی افزود:  بر اساس بند الف ماده سه قانون ایمنی زیستی، شورای ملی ایمنی زیستی بر بهره برداری از فواید محصولات تراریخته و تولید در داخل و تسهیل فرآیند صدور مجوز و ترویج فواید این  محصولات تاکید دارد اما بعضا با اطلاع یا بی اطلاع اظهار نظرهایی می شود که برای جامعه مشکل ایجاد می کند. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی  با اشاره به اینکه این مصوبه شورای ملی ایمنی زیستی برای اجرا ابلاغ شده است و بر افزایش آگاهی و مشارکت مردمی تاکید دارد، ادامه داد: امروز برای تامین امنیت غذایی چه از جنبه کمی و چه از جنبه کیفی به مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته و سایر روش های علمی و فنون و آموزه های جدید نیاز داریم. 

 در ادامه همایش تخصصی «زیست فناوری و استراتژی های نوآورانه» دکتر رحیم حب نقی رییس دانشگاه ارومیه، عنوان کرد: تعجب آور است که عده ای با تمسک به دین با علم و فناوری مخالفت می کنند. 

دکتر حب نقی با بیان خاطره ای از مرحوم دکتر حسن حبیبی معاون اول رییس جمهور وقت گفت: «من در دهه ۷۰ رییس دانشگاه ارومیه بودم. دکتر حبیبی مرا به تهران دعوت کرد و گفت: ما در بعضی از فناوری ها از دنیا فاصله زیادی نداریم، کاری کنید که فاصله نگیریم. دکتر حبیبی در آن موقع از سه مورد زیست فناوری، نانو تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات نام برد. من برگشتم و مرکز زیست فناوری دانشگاه را راه انداختیم که تا امروز کارهای مهمی را انجام داده است».

وی در ادامه با انتقاد از کسانی که با زیست فناوری و مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته مخالفت می کنند  افزود: «من تعجب می کنم که عده ای با تمسک به دین با این مظاهر علم و فناوری مقابله می کنند. ». وی ادامه داد: « من تعجب کردم وقتی در یک مناظره تلوزیونی دیدم که آقایی اظهارات نادرست غیر علمی علیه مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته مطرح می کرد. چطور ممکن است دینی که دین به ما اجازه استفاده از دانش روز که نعمتی خدادادی در دست بشر است را نداده باشد؟!». 

دکتر حب نقی با ذکر خاطره ای دیگر گفت: «در سالهای پیش در جنوب کشور برای بازدید رفته بودیم. کشتی بسیار بزرگ گندمی بود که می گفتند چند ماه طول کشیده آن را پر کنند و از آرژانتین به ایران برسد و تخلیه آن هم زمانبر بود و با چشم خود دیدم که به عمق یک متر گندم کپک زده بود و آن را به دریا می‌ریختند».

وی نتیجه گیری کرد: اگر به دانش و فناوری روی نیاوریم، غذای این مردم را چه کسی باید بدهد؟ راهی جز استفاده از دانش بشری و علم و فناوری نداریم. 

 در خاتمه رییس دانشگاه ارومیه با تاسی به رهنمودهای مقام معظم رهبری و با تذکر اینکه علم قدرت می آورد، ابراز امیدواری کرد که با جهت گیری کاربردی اساتید و دانشگاهیان و همکاری با سازمان جهاد کشاورزی دانشگاه بتواند نقش خود را در تامین امنیت غذایی ایفا کند.

بیشتر بخوانید: 

ضرورت تامین امنیت غذایی با کمک فناوری زیستی
همایش تخصصی زیست فناوری و استراتژی های نو آورانه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.