مرجع ملی ایمنی زیستی:

ورود تکنولوژی های نوین امید به زندگی را افزایش داده است

مرجع ملی ایمنی زیستی در همایش زیست فناوری، پیشرفت و سلامت کشور گفت: ورود تکنولوژیهای جدید و نوین باعث افزایش امید به زندگی در بشر شده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین دکتر  بهزاد قره‎یاضی در همایش زیست فناوری، پیشرفت و سلامت انسان که با حضور مهندس فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، معاونین و کارشناسان این سازمان، اساتید، محققین و پژوهشگران و همچنین جمعی از بهره برداران بخش کشاورزی استان قزوین برگزار شد با بیان این مطلب افزود: جامعه بشری به این نتیجه دست یافته که برای تامین امنیت غذایی و برای حفاظت از سلامت محیط زیست باید به طرف علم و فناوری حرکت کرد.

وی اظهار داشت: استفاده و بکارگیری از مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته از جمله فناوری های نوین در رشد و توسعه کشور محسوب می شود که در اسناد بالا دستی نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

قره یاضی تصریح کرد: استفاده از فناوری بیوتکنولوژی مورد تاکید سران نظام به ویژه مقام معظم رهبری نیز هست.

وی گفت: باید از فناوری مهندسی ژنتیک برای بهره برداری و افزایش و حفاظت از تنوع زیستی استفاده کرد تا بتوان در زیر چتر فناوریها و تکنولوژیهای نوین به امنیت غذایی و توسعه پایدار دست یافت.

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور ادامه داد: تشخیص سره از ناسره در مورد محصولات تراریخته در بخش کشاورزی بر عهده کارشناسان و بهره برداران است.

وی تاکید کرد: محصولات تراریخته موجب افزایش تولید محصول و افزایش تنوع زیستی می شود. مهندسی ژنتیک می تواند هم در سلامت و هم در کفایت غذا به ما کمک کند بنابراین باید توجه ویژه به آن شود.

قره یاضی اظهار داشت: بر اساس قانون، مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی بر عهده جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو است.

رامین حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، هم در این همایش گفت: هر کشور قانون مختص به خود را برای ورود محصولات تراریخته به بازار دارد.

وی افزود : سطح زیر کشت زیادی در جهان به محصولات تراریخته اختصاص دارد.

وی یاد آور شد: به چند روش می توان محصولات و گیاهان تراریخته را شناسایی کرد و این امر در حال حاضر در کشور انجام می شود.

سمیرا کهک، دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی وعضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی، نیز در این همایش گفت: محصولات تراریخته و اصلاح شده ژنتیکی محصولاتی هستند که با استفاده از روش های نوین فناوری تولید شده اند.

وی افزود: تولید گیاهان مقاوم به تنش های زیستی، تولیدگیاهان متحمل به تنشهای غیر زیستی را از اهداف و کاربردهای مهندسی ژنتیک ذکر کرد.

وی اظهار داشت : سویا ، کلزا، پنبه و ذرت چهار محصول عمده تراریخته در سطح جهان هستند.

وی به اهمیت محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف سموم شیمیایی، افزایش و حفاظت تنوع زیستی، تولید داروها و واکسن های نوترکیب گیاهان، تولید ویتامین ها و مواد معدنی از گیاهان، کاهش گازهای گلخانه ای و ارزیابی های ایمنی زیستی دقیق بر روی محصولات تراریخته پیش از ورود به بازار از مهمترین مزایای محصولات تراریخته هستند.

فهیمدخت مختاری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه استاندارد، نیز در این جلسه به سلامت محصولات تراریخته و قوانین و مقررات ایمنی زیستی در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: هر تکنولوژی نوین که در جامعه ای ورورد پیدا می کند علاوه بر مزایایی که دارد احتمال وجود خطر و مضراتی نیز خواهد داشت که امری طبیعی است.

وی با تاکید بر لزوم اهمیت ارزیابی ایمنی غذاهای تراریخته افزود: شاخصه هایی که بر اساس آن تکنولوژی نوین، غذا تولید می شود باید ارزیابی و مورد سنجش قرار گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.