امنیت غذایی و مقابله با بحران غذایی در گرو استفاده از بیوتکنولوژی همگام با طبیعت

نشست تخصصی زیست‌فناوری کشاورزی، محیط زیست و سلامت که به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در اصفهان برگزار شد

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از پایگاه خبری ربیع، در نشست تخصصی زیست‌فناوری کشاورزی، محیط زیست و سلامت که به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در اصفهان برگزار شد، ضرورت توانمندسازی ایمنی زیستی و بهره‌برداری از دستاوردهای زیست‌فناوری کشاورزی در کشور به منظور تأمین امنیت غذایی، اقدامات جهاد کشاورزی درزمینه زیست‌فناوری، ضرورت بیوتکنولوژی در کشاورزی همگام با طبیعت و آخرین وضعیت جهانی محصولات تراریخته تشریح شد.

علی‌اصغر شهابی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، استفاده از دانش بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته را برای تأمین امنیت غذایی پایدار در کشور با توجه به چالش‌های فراوان رشد جمعیت و محدودیت منابع مورد نیاز مطرح کرد و گفت: باید به عوامل به‌نژادی و به‌زراعی در کشاورزی که گاهی در طبیعت نیز رخ می‌دهد، بپردازیم تا امنیت غذایی داشته باشیم.

وی گفت با توجه به چالش‌های کشاورزی بهره برداری از زیست فناوری باید با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان درباره تولید گیاهان تراریخته با آگاهی دقیق از مخاطرات احتمالی گفت: با تخصص و مهارت لازم در دانش بیوتکنولوژی می‌توان پروسه تولید محصول را کوتاه کرد و انتقال ژن مشخصی از یک موجود به موجود دیگر با توجه به روش‌های تضمین بهره‌برداری و پیشگیری از آثار سوء می‌تواند به اطمینان خاطر مصرف‌کننده کمک کند.

وی گفت: تاکنون ۱۹۶ کشور ازجمله ایران برای حمایت از محصولات تراریخته، مطابق با استانداردها، به پروتکل جهانی ایمنی زیستی کارتاهنا پیوسته‌اند.

مهرداد مرادمند، قائم‌مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، با بیان آنکه بدون استفاده هدفمند در کاربرد ژنتیک کشاورزی، نمی‌توانستیم تنوع محصولات را داشته باشیم، افزود: محصول گندم به عنوان قوت غالب، حاصل تلاقی ژنتیکی در طبیعت است.

وی با اشاره به بحران افت کیفیت و کمبود آب، خشکسالی، مباحث سوء‌مدیریتی و بارگذاری بیش از حد بر زاینده‌رود و آسیب‌هایی که به خاک وارد شده، از کاهش ۳۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت به ۲۲۰ هزار هکتار در استان اصفهان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ۵۰ هزار هکتار دیگر کاهش سطح زیر کشت داشته باشیم.

مهرداد مرادمند، قائم‌مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، اعلام کرد: از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هکتار اراضی با قابلیت کشت در کشور، بیش از ۵۰درصد را از دست داده‌ایم و تنها راه‌حل مشکل استفاده از تکنیک‌های کشاورزی روز، بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.