معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

پاکسازی تالاب انزلی به کمک فناوری‌های نوین انجام شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای پاکسازی رسوبات و فاضلاب موجود در تالاب انزلی از نانو فناوری استفاده شده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در رابطه با استفاده از نانو تکنولوژی برای پاکسازی تالاب انزلی اظهار کرد: برای پاکسازی فاضلاب و رسوبات موجود در تالاب انزلی از نانو تکنولوژی به صورت پایلوت استفاده شده است.

وی با بیان اینکه فاضلاب‌ها یا مواد آلی به هنگام ورود در طبیعت، به لجن تبدیل می‌شوند، افزود: زمانی که فاضلاب و رسوبات از سد سفیدرود تخلیه و به سد سنگر وارد می‌شوند، از طریق کانال فومن به تالاب انزلی وارد شده و همین موضوع موجب انباشت موادآلی در این تالاب می‌شود.

تجریشی با اشاره به اینکه فعالیت‌های بالادست تالاب انزلی موجب آلودگی این تالاب شده است، گفت: فعالیت‌های بالادست تالاب انزلی موجب می‌شود که رسوبات و مواد آلی وارد تالاب و پس از تبدیل شدن به لجن باعث چسبیدن رسوبات به هم شوند که پس از آن کم کم کف تالاب به دلیل چسبیدن رسوبات بالا می‌آید.

وی با بیان اینکه برخی از کارشناسان فناوری موادشیمیایی را تولید کرده‌اند که بتواند این رسوبات را از کف تالاب پاکسازی کند، تصریح کرد: باکتری‌ها برای این که رشد کنند، به مواد آلی نیاز دارند. یعنی منبع انرژی بجای اینکه خورشید یا کربن باشد، ماده آلی کف تالاب است و زمانی که این ماده شیمیایی را در دمای بالای 24 درجه سانتیگراد در تالاب پخش می‌کنیم، این ماده به کف می‌رود و باعث افزایش تکثیر باکتری‌ها می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این ماده شیمیایی می‌تواند مواد آلی کف تالاب را به همراه رسوبات جمع شده به خارج از آب هدایت کند، گفت: با خروج مواد آلی به وسیله ماده شیمیایی مذکور می‌توانیم رسوبات را نیز با سرعت بالاتر از تالاب خارج کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.