کلید رشد مجدد اندام های انسان در اختیار سمندر

محققان دانشگاه کنتاکی آمریکا توانستند ژنوم سمندر مکزیکی را که به دلیل قابلیت بازتولید اجزای بدن شهرت دارد، به طور کامل سرهم کنند. این دستاورد می تواند منجر به ترمیم جراحت اندام های انسان شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، تنها زیستگاه سمندر مکزیکی دریاچه ای در نزدیکی مکزیکوسیتی است. این نوع سمندر قادر است دست ها و پاها، دم، ستون فقرات، چشم ها و حتی بخشی از مغز خود را بازتولید کند.

ژنوم سمندر مکزیکی تقریبا 10 برابر بزرگ تر از ژنوم انسان است. با وجود این که تحقیقات اخیر اطلاعات ژنتیکی بسیاری را در باره این جانور در اختیار می گذارند، این اطلاعات بیشتر به شکل اجزای یک معمای پیچیده هستند که باید با ترتیب مناسب سرهم شوند.

محققان دانشگاه کنتاکی با استفاده از یک تکنیک جدید موسوم به نگاشت پیوستگی توانستند ژنوم سمندر مکزیکی را با سرعت و کارآیی بالا سرهم کنند. این اولین بار است که ژنومی با این ابعاد به درستی سرهم می شود.

اکنون که محققان ژنوم سمندر مکزیکی را در اختیار دارند کار خود را برای شناسایی کارکرد ژن های مختلف این جانور و کشف نحوه بازتولید اندام ها توسط آن آغاز کردند.

محققان امیدوارند روزی بتوانند اطلاعات به دست آمده از تحقیقات را برای درمان انواع جراحت ها و آسیب ها در بدن انسان به کار بگیرند. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Genome منتشر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.