دبیر ستاد زیست فناوری خبر داد

کسب دانش فنی ۱۰داروی جدید بیوتکنولوژی/جایگاه دوم آسیا بعد از ژاپن

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه زیست فناوری در منطقه رقیب نداریم، گفت: اکنون دانش فنی ۱۰ دارو به دست آمده که طی دو سه سال آینده وارد بازار می شوند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر دکتر مصطفی قانعی در خصوص پیشرفت زیست فناوری ۴۰ سال پس از انقلاب اظهار کرد: تقریبا قبل از انقلاب هیچ داروی زیستی در کشور ما تولید نمی شد اما در سال ۸۵ اولین داروی زیستی به بازار ورود پیدا کرد.

وی افزود: در حال حاضر طی این چند سال ۲۲ داروی زیستی وارد بازار شده و این برای کشور ما پیشرفت خوبی محسوب می شود؛ این پیشرفت در صورتی بوده که ما در تحریم بوده ایم و تمام تجهیزات زیست فناوری تحت تحریم شدیدی بوده اند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری  ادامه داد: همچنین این درحالی است که کشورهای منطقه همه آزاد بودند و مشکل تحریم و چالشی نداشتند.

قانعی با بیان اینکه با وجود این موانع و مشکلات کشور ما از لحاظ بیوتکنولوژی در منطقه رقیب ندارد، بیان کرد: طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید تا شش سال دیگر در منطقه اول شویم. هم اکنون هم در منطقه رتبه اول را داریم و جلوتر هستیم به طوریکه در بین کشورهای آسیایی بعد از ژاپن رتبه دوم را از لحاظ تولید داروهای زیست فناوری داریم.

وی تاکید کرد: هدف ما اول شدن در آسیا است. در حال حاضر در آسیا بعد از ژاپن رتبه دوم را داریم؛ هدفگذاری ما بر اساس سندهایی که در سطح ملی داریم فراتر است و دستاوردها از آنچه که انتظار می رفته بیشتر شده اند.

قانعی خاطر نشان کرد: هم اکنون دانش فنی ۱۰ داروی جدید بدست آمده و طی دو سه سال آینده وارد بازار می شود و ما می توانیم به واسطه داروهایی که امسال مورد حمایت قرار می گیرند طی برنامه پنج یا شش ساله رتبه اول یا دوم آسیا را حفظ کنیم.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کشور از نظر تولید داروهای بیوتکنولوژی موقعیت خوبی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ستاد توسعه زیست فناوری ماموریت محور است و کارهای مشخصی را پیگیری می کند، ادامه داد: ما توانستیم با بودجه‎های سال های قبل حدود ۱۰ تا ۲۰ دانش فنی داروی زیست فناوری را بدست آوریم. این باعث تولید دارو می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.