ساخت “بسته نفوذناپذیر برای ایمپلنت‌های قابل کاشت در مغز”

محققان دانشگاه صنعتی سهند تبریز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز اجرای یک طرح پژوهشی در زمینه طراحی و ساخت “بسته نفوذناپذیر و زیست‌سازگار برای ایمپلنت‌های قابل کاشت در مغز ” را آغاز کردند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه صنعتی سهند تبریز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، اجرای یک طرح پژوهشی در زمینه طراحی و ساخت “بسته نفوذناپذیر و زیست‌سازگار برای ایمپلنت‌های قابل کاشت در مغز ” را آغاز کردند.

دکتر فرهنگ عباسی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز با اعلام این خبر افزود: یکی از چالش‌های اصلی استفاده بلندمدت از پروتزهای عصبی کاشته شده در مغز عملکرد متباینایمپلنت به دلیل پاسخ‌های بافتی و نیز ناپایداری فصل مشترک با بافت عصبی در کاربردهای بالینی است.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح تحقیقاتی، توسعه مواد بسته‌بندی مناسب بر پایه فیلم‌های پلیمری به عنوان مواد هرمسی برای پوشش‌دهی و کپسوله کردن ایمپلنت‌های مغزی و ایجاد یک فصل مشترک پایدار بین ایمپلنت و بافت مغز است.

عباسی، توسعه دانش فنی نسل جدید تکنولوژی پوشش‌دهی، کپسوله‌سازی و بسته‌بندی هرمسی برای قطعات الکترونیکی جهت کاشت بلندمدت در بخش درون قشری مغز، طراحی و ساخت بسته‌بندی زیست‌سازگار برای ایمپلنت‌های قابل کاشت در مغز با قابلیت تبادل سیگنال‌های فرکانس رادیویی به صورت بی‌سیم و نیز خاصیت هرمسی جهت افزایش عمر مفید آنها در کاربردهای کرونیک و افزایش پایداری بیولوژیکی ایمپلنت مغزی در مقابل خوردگی از طریق کاهش واکنش‌های شیمیایی را از دیگر اهداف اجرای این طرح پژوهشی برشمرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز با بیان اینکه مطالعات اولیه این طرح و طراحی و ساخت پوشش مطمئن ایمپلنت‌های قابل کاشت در مغز انجام شده است، خاطرنشان کرد: بسته‌بندی توسعه داده شده نفوذناپذیر در این طرح در پروژه دیگری با همکاری دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی شیراز و صنعتی سهند تبریز در حال انجام هست که بر روی حیوان زنده آزمایش خواهد شد.

عباسی با اشاره به اینکه در توسعه این فناوری شناختی بخش عمده تجهیزات با خلاقیت و نوآوری‌های محققان ساخته و تولید شده است، گفت: دستیابی به این تکنولوژی گامی بسیار مؤثر و حیاتی برای بومی‌سازی ایمپلنت‌های مغزی است.

این محقق حوزه علوم شناختی گفت: با بهره‌گیری از این فناوری شناختی، بیماران دارای اختلالات شناختی و ضایعات مغزی می‌توانند بدون کمک دیگران و با استفاده از کامپیوتر به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند.

وی با اشاره به حمایت‌های ستاد توسعه علوم شناختی در اجرای این طرح تحقیقاتی و تلاش برای دستیابی به این نوع از فناوری‌های پیشرفته گفت: تشکیل شبکه‌ای از محققان و متخصصان علمی برای اجرای این طرح یکی از اقدامات ارزنده این ستاد برای پیشبرد اهداف این طرح در دانشگاه صنعتی سهند تبریز است.

بر اساس اعلام ستاد علوم شناختی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز تصریح کرد: تاکنون بخش عمده‌ای از اهداف پیش‌بینی شده در این طرح تحقیقاتی محقق شده و پیش‌بینی می‌شود که این پروژه در تابستان سال آینده به اتمام برسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.