رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک خبر داد:

اجرای پروژه‌ای بین‌المللی برای درمان یک بیماری ژنتیک شایع در کشور

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری از اجرای یک پروژه بین‌المللی خبر داد و گفت: ‌در این پروژه در خصوص درمان یک بیماری ژنتیکی مطالعاتی انجام می‌شود که نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی مطلبی در مراسم رونمایی از موش مدل هموفیلی با بیان اینکه در این پژوهشگاه سه پژوهشکده “زیست‌فناوری پزشکی”، “زیست فناوری کشاورزی” و “زیست فناوری صنعت و محیط زیست” ایجاد شده است، افزود: محققان این پژوهشکده‌ها تلاش می‌کنند تا با انجام تحقیقات منسجم، هدفمند و مشتری محور به نیازهای جامعه پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه این پژوهشگاه در نظام رتبه‌بندی سایماگو در سال ۲۰۱۸ در رتبه اول قرار گرفت، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای این پژوهشگاه استفاده از فناوری کریسپر به عنوان یکی از فناوری‌های مدرن در حوزه ژنتیک بوده است.

به گفته وی با استفاده از این تکنیک می‌توان با دقت بسیار بالا و در زمان کوتاه ژنی را وارد ژنوم موجودات کرد و از این طریق راهکارهایی برای درمان بیماری‌های ژنتیک ارائه داد.

 دکتر مطلبی با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی با استفاده از این تکنیک قابل درمان هستند، خاطر نشان کرد: بر این اساس در دنیا پروژه‌های زیادی در دست انجام قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک اضافه کرد: بر این اساس این پژوهشگاه با اجرای یک پروژه بین‌المللی در صدد درمان یکی از بیماری‌های ژنتیکی شایع در کشور است که مطالعات آن هم‌اکنون در دستور کار محققان این پژوهشگاه است.

وی خاطر نشان کرد: جزئیات کامل این مطالعات در آینده اعلام خواهد شد.

مطلبی همچنین به تولید موش مدل هموفیلی اشاره کرد و یادآور شد: این موش تولیدشده مبتلا به بیماری هموفیلی نوع A است که در این نوع، فاکتور انعقادی ۸ معیوب و غیر فعال است.

وی با بیان اینکه در گذشته محققان این پژوهشگاه به تولید فاکتور ۸ دست یافته بودند، اظهار کرد: برای تست پیش‌بالینی این فاکتور نیاز به حیوان‌های مدل داشتیم که مطالعاتی در این زمینه انجام شد که با استفاده از تکنیککریسپر موش‌هایی را تولید کردیم که فاکتور ۸ در آنها غیرفعال شده است.

به گفته رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، از هر ۵ تا ۱۰ هزار مرد یک نفر به بیماری هموفیلی نوع A مبتلا است و درمان این بیماری نیز بسیار پرهزینه خواهد بود.

مطلبی با تاکید بر اینکه تولید موش‌های هموفیلی در قالب یک پروژه کلان و با حمایت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و ستاد توسعه سلول‌های بنیادی اجرایی شد، خاطر نشان کرد: با دستیابی به این دانش فنی امکان تولید مثل موش‌های مبتلا به هموفیلی فراهم شده است.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک از آمادگی این پژوهشگاه برای در اختیار قراردادن موش‌های مدل تولیدشده با روش کریسپر به محققان خبر داد.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از تولید موش‌های مدل هموفیلی با روش ویرایش ژنی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.