رییس هیات مدیره انجمن زیست شناسی ایران:

شهرداران مشاوران زیست شناسی داشته باشند

رییس هیات مدیره انجمن زیست شناسی ایران با اعلام اینکه زیست شناسی طرح های تحقیقاتی و مدونی برای ساماندهی پسماند و زباله در اختیار دارد، گفت: از ظرفیت پژوهشگران و محققان زیست شناسی در مدیریت شهری به عنوان مشاور باید استفاده شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری علم و فناوری سومین همایش زیست محیطی در کشور به میزبانی استان مازندران برگزار شد.

در این همایش مهمترین چالش‌های زیست محیطی کشور در قالب 240 مقاله که 31 مقاله آن به صورت سخنرانی ارائه شده مورد بحث  و بررسی قرار گرفته است.

 دکتر محمد نبیونی رئیس انجمن زیست شناسی کشور در حاشیه این همایش گفت: بحث اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان و دانش پژوهشان حوزه زیستی است که در این بخش نیاز به توجه ویژه داریم.

وی خاطر نشان کرد: انجمن زیست شناسی مشغول تدوین سند علوم زیست شناسی کشور بوده که امید داریم با دیگر انجمن‌هایی که در قالب اتحادیه انجمن‌های زیستی هستیم بتوانیم این سند را تنظیم و در اختیار مسئولان قرار داده، تا سیاست گذاری‌های و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها بر اساس این سند  انجام شود و در پذیرش و جذب دانشجویان با برنامه اقدام کنیم.

 رئیس انجمن زیست شناسی اضافه کرد: حوزه علوم زیستی بسیار وسیع بوده و ظرفیت بسیار مناسبی برای اشتغال و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان داشته و کارآفرینی در این بخش بسیار قابل توجه است ولی هنوز دانشگاه‌ها و پژوهشگران ما در ابتدای راه برای تبدیل چرخه علم و دانش برای ثروت هستند و امید داریم که با برگزاری این همایش‌ها تعاملات خودمان را در این حوزه افزایش دهیم و از طرفی تفکر دانشگاه ما از نسل یک و دو به سمت نسل سه و چهار منتقل شود.

دکتر نبیونی ادامه داد: توجه به حوزه مهندسی بافت، حوزه اقتصاد زیستی، پروتئین‌ها و داروهای نوترکیب و استفاده از مواد و متریالی که پایه بیولوژیک داشته مورد توجه این سند است. وی افزود: کشور ما یک ظرفیت بسیار مناسبی دارد و می‌توانیم در این بخش سرآمد باشیم.

رئیس انجمن زیست شناسی در ارتباط با جایگاه علوم زیستی در کشور گفت: وضعیت ما در علوم زیستی بسیار مناسب است و بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان ما جزء بهترین‌ها بوده و مقالات بسیار خوبی در مجلات معتبر دنیا از ایرانیان منتشر می‌شود اما به دلیل تحریم‌ها برای تامین مواد و تجهیزات با مشکلاتی مواجه هستیم که باید با روش اقتصاد مقاومتی برای تولید و طراحی این مواد اقدام کنیم.

دکتر نیبونی با بیان اینکه مرزی بین کاربردی و کاربردی نبودن علوم زیستی وجود ندارد، گفت: بسیاری از مسائل پایه که پس از اتمام تحقیقات توسط سایر دانشمندان دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: آنچه که به نظر می‌رسد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد ورود زیست شناسی به حوزه مسائل زیست محیطی و استفاده از دانش پایه در حوزه مسائل زیست محیطی به ویژه آلودگی‌ها به مواد سنگین آب و هوا است که مدیریت شهری در سطح کلان به این موضوعات توجه کرده و دست نیاز خودش را به سمت زیست شناسان کشور دارز کرده و از افراد پژوهشگر در این بخش استفاده کرده و حمایت‌های لازم را در دستور کار خویش قرار داده و سرمایه‌گذاران را به این سمت سوق دهند.

دکتر نبیونی با بیان اینکه شهردارن باید مشاور زیست محیطی داشته باشند گفت: حوزه خدمات شهری باید به حوزه خدمات زیست محیطی تبدیل شوند و اولویت آنها پاکی و سلامت شهروندان باشد. از بحث جمع آوری زباله  گرفته تا اینکه چه طور بهترین نوع استفاده از محیط زیست داشته باشیم و کمترین آسیب را به این بخش وارد کنیم. 

نبیونی اضافه کرد: برگزاری همایش‌ها در سطح استان‌های یکی از برنامه‌های راهبردی ما برای متقاعد کردن مدیران شهری برای استفاده از ظرفیت پژوهشگران و فعالان زیستی است.

رئیس انجمن زیست شناسی در خاتمه گفت: انجمن زیست شناسی همه تلاش خود را برای تقویت ارتباط بین دانشمندان، پژوهشگران و محققان علوم زیستی با حوزه‌های مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.