استاد دانشگاه علوم کشاورزی ساری مطرح کرد:

مصرف تراریخته برای کاهش مصرف سموم

استاد دانشگاه علوم کشاورزی ساری در همایش نقد و بررسی تولید گیاهان تراریخته از منظر علم تجربی و فقه اسلامی از فواید محصولات تراریخته برای اسنان و محیط زیست سخن گفت.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از تسنیم ویدا چالوی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در همایش نقد و بررسی تولید گیاهان تراریخته از منظر علم تجربی و فقه اسلامی اظهار داشت: در آمریکا گیاهان تراریخته در سطح وسیعی کشت می شود و مردم از آن استفاده می‎کنند اما در اروپا این گیاهان کمتر مورد استفاده قرار گرفته و با مخالفت‎هایی رو به رو شده است. در این زمینه بایداطلاعات و دانش را افزایش داشته باشیم.

وی افزود: نخستین محصول تراریخته گوجه فرنگی بود که در سال 1994 وارد بازار شد. تولید این محصول پس از مدتی متوقف شد. در حال حاضر مقدار و تنوع محصولات تراریخته افزایش پیدا کرده است. سویا و ذرت از محصولات تراریخته عمده‎ی موجود در بازار هستند.

چالوی با بیان اینکه محصولات تراریخته یک فناوری یک تکنیک است بیان کرد: در این روش یک یا چند ژن به گیاه وارد می‌شود تا به خشکی، سرما و تنش محیطی متحمل شوند. وی تاکید کرد طبق تحقیقات آکادمی ملی علوم این فرایند به گیاهان و انسان آسیبی وارد نمی‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی ساری افزود: برخی محصولات تراریخته ژنی دارند که به علف‌کش‌ها مقاوم هستند. در صورت مدیریت نادرست مصرف ممکن است، علف‌کش به محیط زیست آسیب بزند. وی ادامه داد محصولات تراریخته موجود در بازار برای اننسان و محیط زیست مضر نیستند.

چالوی گفت: طبق بررسی یک دانشمند در کشور پورتریکو حدود 98 درصد از حشراتی که در کره زمین زندگی می‎کنند و 80 درصد حشرات طی 35 سال از بین رفتند. گرم شدن کره زمین و استفاده بی‌رویه سموم کشاورزی از دلایل این کاهش تنوع زیستی است. وی افزود با کاشت محصولات تراریخته می‌توانیم استفاده از سموم را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: با افزایش مخالفت‎ها علیه تولید محصولات تراریخته، ترویج اطلاعات علمی کاهش می‎یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.