ایجاد بانک چالش‌های واقعی زیستی در کشور

زیست فناوری یک دانش بین رشته ای است. از این دانش در حوزه های کشاورزی، تغذیه و زیست محیطی، به منظور اصلاح ژنتیکی گونه های گیاهی با هدف تولید محصولات با کیفیت بالاتر، تولید محصولات پروبیوتیک و مکانیزم های تصفیه بیولوژیک استفاده می شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسکانیوز، زیست فناوری یک دانش بین رشته ای است که با توجه به نوع فعالیت، ممکن است با حوزه هایی مانند مهندسی شیمی، پزشکی، کشاورزی، میکروبیولوژی، نانوتکنولوژی و غیره همپوشانی داشته باشد. از دانش زیست فناوری در حوزه های کشاورزی، تغذیه و زیست محیطی، به منظور اصلاح ژنتیکی گونه های گیاهی با هدف تولید محصولات با کیفیت بالاتر، تولید محصولات پروبیوتیک و مکانیزم های تصفیه بیولوژیک استفاده میشود.

این روزها از دانش زیست فناوری در کشور به عنوان یک علم ثروت آفرین و متحول کننده اقتصاد کشورها نام برده می شود. علمی ارزش آفرین با کمترین عوارض زیست محیطی. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به کمک یک رویداد انگیزه محور تلاش کرده است این علم جهانی و پرکاربرد را به دانشجویان معرفی کند و نوعی نقش یک هدایت‌گر تحصیلی را برای آنها بازی کند.

در واقع رویداد «ره زیست» از نقطه متفاوتی آغاز می شود. علاقه مندان برای ورود به این دوره نیازی به داشتن ایده یا تخصص خاصی در زمینه زیست فناوری ندارند. تنها شرط ورود به این مسابقه یا رویداد، داشتن علاقه و انگیزه و کنجکاوی ورود به حوزه زیست فناوری است.

در این رویداد تلاش شده است که با جمع آوری و ارائه قسمتی از مسائل واقعی و مورد نیاز کشور در حوزه زیست فناوری بستری فراهم شود تا علاقه مندان به این حوزه بتوانند علاقه و استعدادهای خود را پیدا کنند. دانشجویان رشته های مهندسی و زیستی می توانند در این رویداد شرکت کنند و مسیر آینده خود را رقم بزنند.

نخستین دوره رویداد ره‌زیست با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسفند ماه سال جاری با هدف هدایت دانشجویان رشته های مرتبط با زیست فناوری و آشنایی آن ها با چالش های کشور در این حوزه برگزار شد.

این رویداد یک مسابقه چهار ماهه است که بر مبنای برنامه ای مدون از کارگاه ها، دانشجویان را برای حل چالش های طراحی شده که رنگ و بویی از مسائل واقعی صنعتی دارند، آماده خواهد کرد. فراخوان رویداد ره زیست انتهای بهمن ماه اعلام شد و در نهایت با مشارکت 550 نفری از دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور به ثبت رسید.

همچنین کارگاه های تخصصی این رویداد نیز با هدف آشنایی دانشجویان مهندسی با حوزه زیست فناوری با محوریت موضوعاتی همچون صنایع غذایی، مهندسی پزشکی، دام و طیور، پزشکی و دریا و با دعوت از اساتید بنام صنعتی و دانشگاهی برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.