انجمن علمی ژنتیک ایران برگزار می‎کند: نشست تخصصی روز ملی ذخایر ژنتیک

شورای انقلاب فرهنگی در سال 1394، طی اقدامی ارزشمند روز 15 فروردین را به نام روز ملی ذخایر ژنتیکی نامگذاری کرد. با توجه به اهمیت حفاظت از ذخایر ژنتیکی، فرهنگ‎سازی در کشور اهمیت بسیار زیادی دارد.

ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور سرمایه ملی و اساس پیشرفت‎ها در حوزه زیست فناوری هستند. ایران، با توجه به شرایط اقلیمی کشور از ذخایر ژنتیک غنی و تنوع زیستی فراوانی برخوردار است. این امر بهره برداری درست از ذخایر ژنتیک را، به عنوان یک ثروت ملی، برای پیشرفت در در حوزه‎های اقتصادی، بهداشت و سلامت و تامین امنیت و ایمنی غذایی به یک ضرورت تبدیل کرده است.

انجمن علمی ژنتیک ایران، به مناسبت روز ملی ذخایر ژنتیکی و در راستای فرهنگ‎سازی برای بهره برداری درست و پایدار از ذخایر ژنتیک، نشستی تخصصی را در روز پنج شنبه 22 فروردین ماه 1398 در محل باغ گیاه شناسی ایران برگزار خواهد کرد.

متن کامل بیانیه انجمن علمی ژنتیک ایران را در پایین بخوانید.

به نام خدا

سپاس بیکران مختص ذات ­اقدس الهی است که عظمت و بزرگی او را در آفرینش جهان هستی شاهد هستیم. خلقت عظیمی که میلیاردها موجود مختلف اعم از جانوران، گیاهان و میکروارگانیسم‎ها را آفریده و هرکدام شاهکاری از خلقتند. بشر با تمامی پیشرفت‎هایی که در طی قرن‎ها نموده اما هنوز بطور کامل به تمامی رازهای خلقت حتّی در یک موجود، دست نیافته است.

تمامی این منابع ژنتیکی برای عالم هستی ذخایر ارزشمند ژنتیکی محسوب شده و فقدان هر یک میتواند آثار سوئی بر طبیعت داشته‎باشد. این ذخایر، مهمترین ارکان برای تأمین غذا، سلامت و انرژی هستند و بدون آنها ادامه حیات هرگز میّسر نیست.

کشور ما بدلیل بهره‎مندی از انواع اقلیم‎های متعدد، از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و از لحاظ تنوع زیستی جزو ۱۰ کشور اول دنیاست. این سرمایه گرانبها را که خداوند نصیب ملّت ما گردانیده، امانتی برای استفاده نسل حاضر، حفظ و تحویل آن به نسل‎های بعدی است.

بشر در فرایندهای زندگی شهری و صنعتی خود، همواره فرایندهای طبیعت را دستخوش تغییرات خواسته یا ناخواسته می‎کند که هرکدام به نوعی موجب از بین رفتن و یا انقراض بخشی از این ذخایر ارزشمند زیستی می‎گردند. رصد کردن این عوارض بر منابع زیستی و کوشش در جهت حفظ و تکثیر آنها، از مهمترین اقداماتی هستند که بر عهده هر انسان فهیم، در پاسداشت این نعمات الهی است.

انجمن ژنتیک ایران با بیش از نیم قرن فعالیت در حوزه‎های ژنتیک انسانی، گیاهی، ریزسازواره‎ها، جانوری، دام و آبزیان، سعی نموده‎است که با همّت دانش پژوهان و اعضای خود، گامهای مؤثر را برای ذخایر زیستی کشور بردارد که از جمله، با تأسیس شاخه ذخایر ژنتیکی، درصدد فرهنگ سازی و تقویت انگیزه برای حفظ ذخایر زیستی در تمامی آحاد مردم ایران است. این رسالت، تنها با همیاری تک تک مردم بخصوص جامعه دانشگاهی و متخصص قابل پیشبرد است.

نامگذاری روز 15 فروردین در تقویم ملّی ایران از جمله اقدامات ارزشمند شورای انقلاب فرهنگی در سال 1394 است که هرساله همزمان با رویش طبیعت، همگان را به این امر مهم یادآور می‎شود تا با حرکتی مردم نهاد، بعنوان یک وظیفه ملّی پاس داشته‎شود. به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‎گردد تا نام این روز در 15 فروردین ماه، از ضمیمه تقویم به اصل تقویم مبدل گردد.

امید است تا آبادانی و سرافرازی این مرز و بوم را در عمل سرلوحه کار خود قرار داده تا وظیفه انسانی خود را نسبت به نسل حاضر و آینده ادا کرده باشیم.

در آستانه روز طبیعت، ضمن یادآوری این روز مهم به مردم شریف کشورمان برای مراقبت از این منابع خداداد، به اطلاع می‎رساند که بدلیل تقارن این روز با ایام تعطیلات رسمی کشور، نشست تخصصی روز ملی ذخایر ژنتیکی در روز پنج شنبه 22 فروردین ماه 1398 در محل باغ گیاه شناسی ایران برگزار می‎گردد.

       و من ا… التوفیق

    دکتر محمود تولایی

رئیس انجمن ژنتیک ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.