امکان ترمیم انواع زخم با پانسمان‌های جدید فراهم شد

محققان یک شرکت مستقر در برج فناوری دانشگاه امیرکبیر با استفاده از زیست‌پلیمرها، پانسمان‌هایی تولید کرده که با ایجاد فاکتورهای رشد درون سلولی امکان ترمیم انواع زخم‌ها و سوختگی‌ را فراهم می‌کند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از  ایرنا محققان یک شرکت مستقر در برج فناوری دانشگاه امیرکبیر با استفاده از زیست‌پلیمرها، پانسمان‌هایی تولید کرده که با ایجاد فاکتورهای رشد درون سلولی امکان ترمیم انواع زخم‌ها و سوختگی‌ را فراهم می‌کند.

تمامی انسان‌ها از دیرباز آسیب‌دیدگی‌هایی که منجر به زخم شود را تجربه کرده‌اند و درمان زخم و آثار باقیمانده از آن همواره نگرانی‌هایی را در پی داشته است. به منظور درمان چنین جراحت‌هایی محققان همواره در تلاش برای ابداع روش‌های جدیدی بودند که سرعت و کیفیت درمان زخم‌ها را افزایش دهند.

در این راستا یک شرکت مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هدف ایجاد نوآوری در سلامت در زمینه طراحی و تولید پانسمان‌های نوین با ساختار مشابه پوست انسان فعالیت می‌کند.

این شرکت موفق به تولید پانسمان‌هایی با استفاده از زیست پلیمرها شده که از طریق فاکتورهای رشد درون سلولی، انواع زخم و سوختگی‌های نوع یک و دو را ترمیم می‌کند.

این پانسمان دارای ساختار مشابه ماتریکس خارج سلولی و زیست پلیمرها است که از طریق ایجاد محیط طبیعی برای سلول‌های بدن شرایطی بهینه و بدون استرس را برای سلول‌ها فراهم می‌کند.

این امر منجر به حضور فاکتورهای داخلی رشد سلولی و افزایش پایداری آنها در محل آسیب دیده شده و در نتیجه باعث افزایش سرعت تقسیم سلولی و روند ترمیم زخم می‌شود.

این پانسمان، ماتریکس منعطف و با قابلیت قرارگیری روی انواع سطوح زخم است ضمن آنکه با بهره گیری از تکنولوژی منحصر به فرد به کار رفته در تولید آن، باعث کاهش احتمال بروز حساسیت و فقدان آسیب بافتی هنگام تعویض پانسمان می‌شود.

چسبندگی مناسب به سطح زخم، کنترل بصری زخم، حفظ رطوبت مناسب، جذب اگزودا (مایع خارج سلولی که در نتیجه تغییر وریدها هنگام التهاب به وجود می‌آید) ناشی از زخم، امکان برش مناسب با سایز زخم، افزایش سرعت ترمیم از دیگر ویژگی‌های این پانسمان به شمار می‌رود.

این پانسمان در درمان تمامی انواع زخم‌ها از جمله زخم‌های دیابتی بدون عفونت، زخم بستر، سوختگی درجه یک و 2، زخم‌های ناشی از شیردهی، زخم اگزوداتیو حاد و مزمن و زخم‌های نروپاتیک کاربرد دارد.

از دیگر کاربردهای این محصول دانش بنیان می‌توان به بهبود زخم‌های ناشی از آرتریت روماتوئید، انواع خراش‌ها و بریدگی‌ها، مناطق پیوندی پوست و زخم‌های سیاهرگی و سرخرگی اشاره کرد.

پانسمان‌های ماتریکس کلاژن تحت شرایط GMP و طبق استانداردهای ISO13485، ISO9001 و FDA-QSR در مقیاس صنعتی قابل تولید است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.