با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی و فناورانه؛

زیست‌بوم نوآوری ایران و فیلیپین ایجاد می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و وزیر علوم و فناوری کشور فیلیپین، تفاهم‌نامه‌ای را به منظور همکاری‌های مشترک علمی و فناورانه در حوزه‌های زیست فناوری کشاورزی، نانوفناوری، علوم اعصاب، پزشکی، دارویی، مواد و ساخت پیشرفته امضا کردند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا،  معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و وزیر علوم و فناوری کشور فیلیپین، تفاهم‌نامه‌ای را به منظور همکاری‌های مشترک علمی و فناورانه در حوزه‌های زیست فناوری کشاورزی، نانوفناوری، علوم اعصاب، پزشکی، دارویی، مواد و ساخت پیشرفته امضا کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه که در دیدار هیأت عالی‌رتبه علمی و فناوری فیلیپین با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور بین طرفین منعقد شد، راه برای همکاری فعالان علمی و فناوری دو کشور هموار می‌شود. مهم‌ترین هدف این تفاهم‌نامه همکاری مشترک، ارتقا و توسعه این همکاری‌ها با به کار بستن قوانین و آیین‌نامه‌های موجود دو کشور است.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در این نشست از ایجاد زیرساخت‌های تعامل‌های مشترک علمی و فناورانه بر اساس یک کمیته مشترک همکاری گفت و ادامه داد: فیلیپین به همکاری با کشورمان در حوزه‌های گوناگون فناوری پیشرفته به ویژه نانوفناوری، زیست‌فناوری، پزشکی، دارویی و علوم مغز و اعصاب آمادگی و تمایل دارد؛ این دیدار زمینه‌ای فراهم می‌کند تا ضمن گسترش همکاری‌هایی که از قبل در حوزه‌هایی چون دانشجویان داشتیم، باب همکاری‌های تازه در حوزه علوم و فناوری‌های پیشرفته، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها گشوده شود.

زیست بوم مشترک ایران و کشور فیلیپین

به گفته ستاری، کشور ایران که با منابع زیرزمینی غنی و سرشارش شناخته می‌شد، امروز سرمایه ارزنده دیگری برای تعامل با جهان دارد؛ خلاقیت و دانش جوان تحصیل‌کرده ایرانی، زبان گویای گفت‌وگو و تعامل پایدار ایران است؛ سرمایه عظیم نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده ایران می‌تواند محور همکاری‌های دوجانبه با دیگر کشورها باشد.

ستاری با بیان اینکه ایجاد مراکزی که یک زیست‌بوم مساعد برای همکاری‌های دانشی و فناورانه دو کشور را فراهم می‌کند، جزو محورهای تعامل با فیلیپین است، ادامه داد: ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری، کارخانه‌های نوآوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و بسترهای تبادل دانش فناوری و محصولات دانش بنیان در مدار همکاری‌های ایران و فیلیپین است. رویدادهای نمایشگاهی و برنامه‌های علمی و فناوری مشترک دنبال می‌شود تا یک تحول در اقتصاد و جایگاه علمی و فناوری دو کشور به وقوع بپیوندد.

حمایت از مهم‌ترین دارایی کشور یعنی جوانان

معاون علمی و فناوری، از حرکت ایران بر مدار یک تحول اقتصادی و گذار از منبع‌محوری به اقتصاد دانش محور، گفت: نگاه نو مبتنی بر شناخت جایگاه نوآوری، امروز به باور و حمایت از مهم‌ترین دارایی کشور یعنی جوانان خلاق و تحصیل‌کرده رسیده است؛ ۴۳ پارک فناوری، ۴ هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان و شمار بالای استارتاپ‌ها که از مرز ۶هزار عبور کرده است، درنوردیدن قله‌های تازه نوآوری را سهل کرده است و کشور را در دست یافتن به اقتصاد دانش‌بنیان همراهی می‌کند. این اقتصاد مملو از حرف‌های تازه و دستاوردهای جدید است.

وی همچنین با اشاره به برتری ایران در اشاعه و توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات، ادامه داد: مشارکت بیش از ۵۰ درصدی ایرانی‌ها در بستر اینترنت، نقش بالای زبان فارسی به عنوان نهمین زبان فعال جهان وب و حضور فعالانه کاربران در فضای دیجیتال، فرصتی ارزشمند را برای توسعه دانش، فناوری و کسب‌وکارهای مبتنی بر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم آورده است.

کار بنیادین و پایه‌ای روی استعدادها از دوره دانش آموزی؛ از رموز موفقیت ایران در حوزه نانوفناوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، یکی از رموز موفقیت ایران در حوزه نانوفناوری را کار بنیادین و پایه‌ای روی استعدادها از دوره دانش آموزی تا سطح تولید علم و راه‌اندازی شرکت‌ها دانست و گفت: گرچه فرآیند توسعه این محیط در برخی حوزه‌های فناوری مانند نانو، سابقه‌ای طولانی‌تر دارد، اما ایران در برخی از حوزه‌های فناوری نخستین گام‌های توسعه و پیشرفت را می پیماید. رسالت دولت در این خصوص، هموار کردن مسیر، هدایت، ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های لازم است.

ایران توانمند در فناوری‌های پیشرفته اولویت فیلیپین است

“دولا پنیا” وزیر علوم و فناوری فیلیپین نیز در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های تأثیرگذار و محوری ایران در فناوری‌های پیشرفته، اظهار کرد: ایران در حوزه‌های گوناگون فناوری از پیشرفت‌هایی قابل توجه برخوردار است؛ فیلیپین علاقه دارد تا در حوزه‌هایی چون زیست فناوری کشاورزی، نانوفناوری، علوم اعصاب، پزشکی، دارویی، مواد و ساخت پیشرفته از توانمندی‌های ایران بهره جوید.

به گفته “دولا پنیا”، کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای برخوردار از دانش و فناوری در حوزه‌های مهمی مثل نانو می‌تواند افق‌های تازه‌ای برای همکاری دو کشور بگشاید.

تبادل و همکاری دانشجویان دکتری و پژوهشگران

وزیر علوم و فناوری فیلیپین، تبادل و همکاری دانشجویان دکتری و پژوهشگران را یکی دیگر از محورهای تعامل دوکشور عنوان کرد و گفت: ما همچنین فهرستی از رویدادهای بین‌المللی در حوزه نانوفناوری داریم و ایران می‌تواند به عنوان یک محور اصلی در حوزه‌های گوناگون پزشکی و فناوری‌های مواد پیشرفته حضوری پررنگ داشته باشد.

همکاری بر اساس توانمندی‌های ایران در فناوری‌های پیشرفته در دستور کار فیلیپین

دولاپنیا ادامه داد: فیلیپین نیز گروه نانوفناوری و مواد پیشرفته، مراکز تحقیقاتی و انستیتوهای توسعه فناوری را در اختیار دارد. همچنین در حوزه توسعه فناوری انرژی‌های نو و پیشرفته و تجدیدپذیر نیز گام‌هایی برداشته است.

وی تصریح کرد: پیشرفت‌های ایران در حوزه‌هایی مانند زیست فناوری کشاورزی خوشحال کننده است، چراکه ایران می‌تواند در ذیل همکاری دانشگاه‌های دو کشور، ضمن گسترش دانش و فناوری فیلیپین به توسعه پایدار همکاری‌ها کمک کند.

وزیر علوم و فناوری فیلیپین با بیان اینکه همکاری مشترک علمی و فناوری می‌تواند به کمک دولت‌های دو کشور و توسط دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و انستیتوها باشد، اظهار کرد: ما یک‌سری مرکز تحقیقاتی داریم که می‌توانند تحت مدیریت متمرکز وزارتخانه و معاونت علمی و فناوری نوع همکاری‌های جدید نه به معنای سنتی آن، بلکه از جنس نوآوری و دانش در حوزه های یادشده را مدیریت کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.