در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی؛

خوراکهای علوفه‌ای متحمل به سرما و خشکی تولید شد

خوراکهای علوفه‌ای متحمل به سرما و خشکی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تولید شد

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، خوراک های علوفه‌ای متحمل به سرما و خشکی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تولید شد.

دکتر بابک ناخدا مدیر گروه فیزیولوژی مولکولی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در توضیح این دستاورد در مراسم روز مزرعه گفت: گراس های علوفه‌ای پتانسیل فراوانی برای تولید علوفه با کیفیت در شرایط سخت محیطی به خصوص در مناطق سردسیری و مراتع مناطق شمالی و شمال غربی کشور دارند. با توجه به استقرار سریع، تحمل نسبی خوب به سرما و خشکی، چند ساله بودن و امکان استفاده از بارش‌های پاییزه و بهاری، از این گراس های علوفه‌ای می‌توان برای ایجاد چراگاه‌های دائمی و احیا مراتعی که در اثر چرای بی رویه و فشار بیش از حد دام از بین رفته‌اند به خوبی بهره برداری کرد.

مدیر گروه فیزیولوژی مولکولی افزود: علاوه بر این با توجه به سیستم توسعه یافته ریشه‌ای در این گیاهان، کشت آنها در اراضی مرتعی و مناطق شیبدار، از روانآب و فرسایش آبی و بادی خاک به میزان چشمگیری جلوگیری کرده و باعث نفوذ بیشتر آب در خاک و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی می‌شوند.

۱۲۰ میلیارد مکعب آب زیرزمینی کسری داریم

عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در مراسم روز مزرعه گفت: کشور با ۱۲۰ هزار متر مکعب کسری آب منابع زیر زمینی مواجه است. از این رو باید به سمت تغییر الگوی کشت، شیوه‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای حرکت کرد.

وی اظهار کرد: برای جبران کسری آب‌های زیر زمینی با آب‌های موجود فاصله زیادی وجود دارد و لازم است تا با حرکت به سمت شیوه‌های نوین آبیاری محصولات کشاورزی، تغییر الگوی کشت و نیز حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای، این کسری جبران شود.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سرانه پایین مصرف شیر در کشور گفت: کشور از ظرفیت بالایی در تولید شیر برخوردار است و تلاش می‌کنیم تا طی ۵ سال آینده سرانه مصرف شیر را به ۱۳۰ لیتر برسانیم که این مهم با اصلاح ترکیب تغذیه‌ای در کشور محقق می‌شود.

کشاورز تصریح کرد: میزان تولید شیر و فراورده‌های آن در کشور به حدی است که سالانه ۴۵۰ هزار تن شیر و فراورده‌های آن به سایر کشورها صادر می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعی با بیان اینکه افزایش تولید شیر به تولید علوفه بستگی دارد افزود: با تغییر الگوی کشت و اصلاح سیستم زراعی، تولید علوفه افزایش می‌یابد؛ برای افزایش میزان تولید شیر باید از تنوع علوفه و جایگزینی علوفه دارای ارزش غذایی بالا، با علوفه مرسوم و کشت علوفه خارج از فصل استفاده کرد.

کشاورز با بیان اینکه رشد اقتصادی، تقاضای مواد غذایی را افزایش می‌دهد بیان کرد: با توجه به اینکه به دلیل محدودیت‌هایی نظیر آب زراعی، امکان توسعه اراضی و سطح زیر کشت وجود ندارد لازم است تا رویکرد و الگوی کشت را تغییر دهیم.

وی به خودکفایی بالای ۸۰ درصدی کشور در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: هیچ کشوری در تولیدات محصولات کشاورزی به خودکفایی صد در صدی نمی‌رسد و همین میزان از خودکفایی نیز در کشور نیز قابل توجه است.

عدم استاندارد علوفه تولیدی برای دام

در ادامه مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام نیز گفت: کمبود آب، مهمترین چالش کشاورزی کشور است که این مهم در حوزه دامپروری نیز اثرات خود را در تولید محصولات دامی نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: بیشترین علوفه مورد نیاز کشور به صورت آبی کشت می‌شود که این امر هزینه‌های بسیاری را به کشور تحمیل می‌کند؛ ایران از شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک برخوردار است و میزان تولید آب سبز یا همان آب حاصل از بارندگی در کشور بسیار محدود است.

وی گفت: کمبود بارش نزولات جوی باعث می‌شود تا تولید علوفه در مراتع طبیعی بسیار کم باشد که این مهم هزینه‌های تولید شیر و گوشت را افزایش می‌دهد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دام با اشاره به اینکه شرط تحقق دست یابی به کشاورزی پایدار حفاظت از محیط زیست و منابع آب است افزود: جای تأسف است که به دلیل استفاده از شیوه‌های نادرست در کشت علوفه و محصولات کشاورزی و آبیاری، منابع آب به ویژه آب‌های زیرزمینی در کل کشور بسیار ضعیف شده است و این مهم تولید محصولات کشاورزی را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: استاندارد نبودن علوفه تولیدی یکی دیگر از محدودیت‌های موجود در تولید محصولات دامی است، امروز در اکثر مناطق شیوه‌های مکانیزاسیون، به زراعی و به نژادی در تولید علوفه مورد توجه قرار نمی‌گیرد که باید برای اصلاح این روند برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد.

رضایی با تأکید بر لزوم اجرای طرح‌های پایلوت در حوزه کشاورزی و دامپروری برای دستیابی به شیوه‌های نوین کشاورزی گفت: اجرای این طرح‌ها به بهره برداران کمک می‌کند تا از روش‌های نوین در حوزه کشاورزی و دامپروری درک واقعی و ملموس پیدا کنند.

تولید ۶ میلیون تن محصول کشاورزی به ارزش ۳۲۰ هزار میلیارد ریال

در ادامه کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: کشاورزان استان تهران سالانه ۶ میلیون تن محصول کشاورزی به ارزش ۳۲۰ هزار میلیارد ریال تولید می‌کنند.

وی عنوان کرد: با اینکه وسعت اراضی کشاورزی در استان تهران ۱۸۷ هزار هکتار و نسبت به سایر استان‌ها کمتر است ولی به دلیل بهره وری بالا در استفاده از آب، نهاده‌های کشاورزی و استفاده از شیوه‌های نوین، سالانه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش ۳۲۰ هزار میلیارد ریال تولید می‌شود که بیشتر از سایر استان‌ها با اراضی بیشتر است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه مصرف سرانه گوشت قرمز در استان تهران ۱۳ کیلوگرم است افزود: نیاز سالانه استان تهران به گوشت قرمز حدود یک میلیون تن است که از این میزان، ۹۰۰ هزار تن تولید و یکصد هزار تن دیگر از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی اظهار کرد: استان تهران با داشتن بیش از یک میلیون رأس دام سبک و ۴۵۰ هزار رأس دام سنگین، رتبه نخست تولید شیر کشور را در اختیار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تولید شیر و گوشت را در ارتباط مستقیم با تولید علوفه دانست و افزود: در حال حاضر سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن علوفه در استان تولید می‌شود که از این میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به تولید ذرت علوفه‌ای اختصاص دارد، استان تهران تلاش دارد تا با تولید محصولات علوفه‌ای با نیاز آبی کمتر، در مصرف بهینه آب نیز پیشگام باشد.

وی با اشاره به لزوم ورود تولیدکنندگان شیر به پرورش دام پروری و گوشتی گفت: با اصلاح نژاد «هلشتاین» به شیری گوشتی باید به تولید گوشت نیز توجه شود تا برای تأمین گوشت نیاز به واردات حتی یک کیلوگرم گوشت قرمز نداشته باشیم.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی علاوه بر گراس های علوفه‌ای در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک نیز با مجتمع کشاورزی و دامپروری صفاری همکاری دارد که از آن جمله می‌توان به اجرای پروژه تحقیقاتی تولید فرمولاسیون مناسب باکتری‌های بومی سیلاژ ذرت توسط دکتر غلامرضا صالحی جوزانی اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.