حمایت اساتید دانشگاه تهران از تولید ملی محصولات تراریخته

نشست تخصصی “رفع ابهام در حوزه مهندسی ژنتیک” در دانشگاه تهران برگزارشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران نشست تخصصی “رفع ابهام در حوزه مهندسی ژنتیک” دوشنبه نهم اردییهشت ماه با محوریت بررسی محصولات تراریخته و ارگانیک به همت انجمن علمی دانشجویی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تهران در پردیس ابوریحان این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر بهزاد قره یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی، به موضوعاتی مانند سلامت محصولات تراریخته، امکان سرطانزا بودن محصولات ارگانیک، افزایش تنوع زیستی و سلامت محیط زیست از طریق مهندسی ژنتیک پرداخت.

در ادامه نشست، میز گرد پرسش و پاسخ تشکیل شد و در این میز گرد اساتید و دانشجویان و پژوهشگران به اظهار نظر پراختند.

دکتر لطفی عضو گروه باغبانی دانشگاه تهران از اینکه برخی از همکاران در عین اینکه خود در رشته بیوتکنولوژی تحصیل می کنند اما تحت فشار رسانه ها به ویژه صدا و سیما تبدیل به افرادی فناوری هراس شده اند ابراز تاسف کرد و بر ضرورت  تغییر رویکرد صدا و سیما در خصوص مهندسی ژنتیک تاکید کرد. وی همچنین خواهان حضور گسترده تر دانشجویان و دانشگاهیان در عرصه روشنگری و تعیین فواید مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته شد.

دکتر بناکاشانی، متخصص مبارزه با علف هرز نیز تاکید کرد که گلایفوسیت که مخالفین تولید ملی محصولات تراریخته از آن به عنوان سمی خطرناک یاد می کنند در واقع کمترین زیان آوری را بین سایر سموم علف کش دارد و جایگزینی آن به جای علف کش های خطرناک دیگر توصیه می شود.

وی ادامه داد: ایجاد مقاومت به علف کش و تولید ابر علف هرز ها در محصولات غیر تراریخته مانند گندم در استان های خوزستان، کردستان و فارس به فراوانی مشاهده می شود. در مزارع گندم در این استان ها جمعیت بزرگی از علف های هرز مقاوم به علف کش های اختصاصی گندم که بر علیه نازک برگ ها به کار گرفته می شوند وجود دارد.

سایر اساتید و دانشجویان حاضر در این سمینار نیز با قدر دانی از روشنگری های ارائه شده در این سمینار خواستار حضور گسترده تر اساتید در عرصه روشنگری و دفاع از حقانیت علم و فناوری در کشور شدند. در خاتمه نشست از دکتر بهزاد قره یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی تقدیر شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.