ستاری در نشست شورای اقتصاد مقاومتی همدان:

زیست‌بوم دانش‌بنیان در مسیر پیمودن دومین گام انقلاب است

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری محورهای بیانیه گام دوم انقلاب، زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی دانش بنیان با تکیه به نوآوری جوانان بنیان‌گذار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در مسیر تحقق است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به رسم سفرهای استانی، در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان همدان شرکت کرد تا در گفت و شنود از اهمیت زیست‌بوم دانش‌بنیان در جمع مسئولان و فناوران، پایان‌بخش سفر یک روزه کاروان علمی و فناوری به این استان باشد.

دژ مستحکم ایستادگی دیروز و الگوی نوآوری‌های امروز
ستاری،که سالیانی را در دروران کودکی در پایگاه هوائی شهید نوژه همدان سپری کرده بود از روزهای آغازین دفاع مقدس یاد کرد و با مرور خاطراتی از پایگاه هوایی نوژه همدان، به عنوان یک دژ مستحکم و حماسی در دوران دفاع مقدس به عنوان الگویی ارزشمند در ایستادگی و رفع محدودیت‌ها و ما می توانیم ادامه داد: برجسته ترین خلبانان ما از این پایگاه هوایی پریدند، عملیات غرورآفرین و منحصر به فردی مانند اچ 3 را به نتیجه رساندند و شهدای بسیاری را تقدیم کشور و انقلاب کردند از قبل نوژه، با تاریخ ارزنده ای که به یادگار گذاشته است، قطب فرهنگ مقاومت و ایستادگی به شمار می رود. در شرایطی که قطعه نداشتیم و هواپیماها از قطعه برخوردار نبود و محکم ایستادند ، خلبان های خلاق وجسوری که بهترین‌های دنیا بودند، تاریخ این کشور را متحول کردند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه، نوآوری را سلاح قدرتمند مبارزه و از میان برداشتن محدودیت‌ها دانست و گفت: محدودیت و تحریم، موضوع تازه و غیر قابل انتظار نیست و همچون دوران دفاع مقدس که با وجود تمامی محدودیت‌ها، رو به جلو حرکت کردیم، امروز هم این مسیر اما به شکل تازه‌ای ادامه خواهد یافت. امروز هم با همان مشکلات جنگ مواجه هستیم با این تفاوت که در حوزه های گوناگون خیلی توانمندتر شده‌ایم، تا جایی که می‌توانیم در حوزه های مختلف سازنده باشیم از جمله هواپیما، رادار، دارو و … می سازیم. رادارهایی که بعضا در نوع خود منحصر به فرد است و هیچ کشوری دنیا از آن برخوردار نیست.

بر مدار گام دوم انقلاب 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به توانمندی کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی در واقعیت بخشیدن به رونق تولید و حرکت در مسیر گام دوم انقلاب گفت: کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی در آزمون کارآمدی و تحول‌آفرینی سربلند شدند و زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی دانش بنیان با تکیه به نوآوری جوانان بنیان‌گذار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در مسیر تحقق است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، رشد فزاینده شرکت ها، فروش و میزان اشتغال حاصل از فعالیتشان را نشانه‌ای مثبت از شکل گرفتن یک روند تازه در اقتصاد کشور دانست و گفت: بیش از 4300 شرکت دانش بنیان و 6هزار استارتاپ‌ راه تازه‌ای را در اقتصاد پیش گرفته‌است. شاید در آغازین روزهای فعالیت این کسب و کارها، باور به ارز آفرینی خارق العاده و استقبال جامعه از این کسب و کارها، دور از تصور بود اما امروز آینده با گسترده شدن زیست‌بوم این کسب و کارها، روشن‌تر از همیشه است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، شرکت های دانش بنیان و روند رو به رشد فروش این شرکت ها به کمک اقتصاد و اشتغال کشور می‌آید. این کسب و کارها سال گذشته 90 هزار میلیارد تومان فروش داشتند؛ امسال نیز با حمایت های زیرساختی از جمله اجرایی کردن بندهای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، این روند روبه رشد ادامه خواهد یافت.

ستاری، اولویت مهم را میدان دادن و استقبال جامعه از این کسب و کارها دانست و گفت: پول و موضوعات مالی اگرچه حائز اهمیت اما جزو اولویت‌های چندم رونق یک کسب و کار دانش بنیان یا استارتاپی است بلکه محیط مساعد برای بروز خلاقیت جوان تحصیل کرده‌ای که از شکست نمی هراسد و تجربه را مقدمه موفقیت قرار می‌دهد در موفقیت یک کسب و کار استارتاپی حرف اول را می‌زند.

«دانشگاه» مادر بالندگی نوآوری‌های استارتاپی
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از محیطی گفت که باید در استان شکل بگیرد تا روند حل مشکلات و خلق ارزش افزوده با نوآوری و خلاقیت جوانان این نسل ادامه پیدا کند و ادامه داد: همدان در صنایع خلاق و فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند یک قطب بدل شود. این کار با حضور و نقش آفرینی دانشگاهی در داخل و پیرامونش میزبان نوآوری استارتاپ‌ها است رنگ واقعیت می‌گیرد.

به گفته ستاری، دانشگاه پایه هدایت و راهبری نوآوری جوانان خلاق است و به ویژه دانشگاه های مادر استان وظیفه‌ای مهم بر عهده دارد. اما دانشگاهی که در تمنای بودجه دولتی است، سقف آرزوی محدودی دارد و در تحول آفرینی ناکام خواهد بود؛ باید اثرمندی بیش از 10 هزار دانشجو و هزار عضو هیأت علمی دانشگاه های همدان در تحول استان برجسته باشد و این رسالت مهم بر دوش دانشگاه به مثابه معادن تولید مهم‌ترین سرمایه‌ ناملموس کشور سنگینی می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: امروز این تحول مهم در دانشگاه ها قابل لمس است به طوری که امروز می بینیم محورها و مفاهیمی که برای دانشگاه و جامعه تازگی داشت، گفتمان غالب دانشگاه بدل شده است. دانشگاه صنعتی شریف و زیست بومی که پیرامونش ایجاد شده مثال زدنی است و درحالی که بیش از 500 استارتاپ در منطقه نوآوری شریف ارزش افزوده خلق می‌کنند این محیط به طور نمایان در حال رشد و تسری به دیگر مناطق است.

حرکت بر محور زنجیره‌های چرخه نوآوری
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راه تحول استان و قرار گرفتن در مدار نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان را محور قرار گرفتن پارک های علم و فناوری و حضور پررنگ بخش خصوصی بدانست و ادامه داد: پارک علم و فناوری باید به عنوان هسته مرکزی محوری برای فعالیت های دانش بنیان استان حمایت شود. اکنون راه جدیدی برای توسعه خدمات پارک‌ها گشوده شده است؛ این پارک ها، با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی و حمایت می شود و گستره ارائه خدمات به دانش‌بنیان‌ها توسط این پارک‌ها نامحدود است.

3 گام بلند تا تحول
ستاری، از 3 مأموریت مهم علم و فناوری دولت در سال جاری گفت و ادامه داد: امسال 3 محور مهم در دستور کار معاونت علمی و فناوری است، نخست توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری به روال سال گذشته ادامه می یابد و همچنین توانمندسازی شرکت های دانش بنیان تأمین کالای تحریمی با توجه به شرایط فعلی کشور و ظرفیت‌هایی که این کسب و کارها دارند بخش دیگری از دستور علمی و فناوری است

رییس بنیاد ملی نخبگان، با تأکید بر این که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از دانشگاه‌ها آغاز می‌شود، اظهار کرد: برنامه سوم پیگیری تحولاتی است که باید در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی رخ دهد. انسان سازی رسالت مهم دانشگاه‌ها است و جامعه، اثر مطلوب دانشگاه‌ها را با نوآوری‌های تازه تربیت شدگان خلاق و کارآفرین دانشگاهی لمس می‌کند. برای این محور، مدل های تازه‌ای در دانشگاه‌ها پیاده سازی شد که خوشبختانه در چند سال اخیر نتایج مطلوب ثمرات ارزنده آن را مشاهده کردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.