احیای جنگل‌های بلوط با کمک فناوری‌های زیستی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با کمک زیست فناوری و عوامل کمک‌کننده و تقویت‌کننده می‌توان به احیای جنگل های بلوط پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، مصطفی قانعی بررسی عوامل مؤثر در بحران زوال و خشکیدگی بلوط (تنش‌های زنده و غیرزنده) را یکی از اولویت‌های کمیته حفظ جنگل‌های بلوط و منابع طبیعی دانست و گفت: در همین راستا با استفاده از روش‌های مولکولی زیست‌فناوری و عوامل کمک‌کننده و تقویت‌کننده می‌توان به احیا پرداخت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ادامه داد: حفظ و ارزیابی ذخایر ژنتیکی و ایجاد بانک ژنی بلوط با استفاده از روش‌های زیست‌فناوری و بررسی جنبه‌های کنترل بیولوژیکی آفات قارچ، حشره و غیره بلوط نیز به صورت جدی در کمیته پیگیری می‌شود.

وی افزود: از دیگر اقدامات برای حفظ جنگل‌های بلوط، تولید متابولیت‌های ثانویه دارویی بلوط با استفاده از روش‌های زیست‌فناوری است.

به گفته قانعی، برخی از این اولویت‌ها عملیاتی شده و برخی هنوز در مرحله مطالعاتی است. تلاشمان بر این است همه این موارد را اجرایی کنیم و از این طریق از نابودی جنگل‌های بلوط پیشگیری کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.