کشف سریع آفات؛

شناسایی سریع بیماری گیاهان با چسب زخم سوزنی

کشف سریع بیماری ها و آفات گیاهان مختلف برای کشاورزان و نیز فعالان حوزه محیط زیست اهمیت زیادی دارد و یک فناوری جدید یافتن سریع پاسخ این سوال را تسهیل می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، محققان از تولید برچسب های سوزنی خاصی خبر داده اند که با چسباندن آنها بر روی برگ گیاهان مختلف می توان در عرض چند دقیقه از بیماری های احتمالی این گیاهان مطلع شد.

تا پیش از این شناسایی بیماری های گیاهان مستلزم نمونه برداری از آنها و ارسال این نمونه ها به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل دی ان ای گیاهان بود. در برخی موارد نیز دانشمندان مجبور به بررسی مفصل و وقت گیر بافت ها و لایه های مختلف گیاهان و جداکردن اجزای آنها از طریق دستگاه های سانترفیوژ بودند که در بهترین حالت به صرف سه تا چهار ساعت وقت نیاز داشت.

اما پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی برچسبی از جنس یک پلیمر ارزان قیمت تولید کرده اند که در یک سمت آن انبوهی از سوزن های ریز نصب شده است. هر یک از این سوزن ها تنها ۰.۸ میلیمتر درازا دارند و در عرض چند ثانیه از مواد حاوی دی ان ای گیاه پر می شوند.

سپس می توان در عرض چند دقیقه این دی ان ای ها را بررسی و بیماری گیاه را تشخیص داد. البته برای انجام مرحله دوم هنوز به تجهیزات آزمایشگاهی نیاز است. در حال حاضر بررسی های نهایی برای تکمیل این فناوری مورد نیاز است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.