فناوری‌های کشت بافت گیاهی توسعه می‌یابد

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه استفاده از فناوری های کشت بافت گیاهی، اقدام به برگزاری سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری در راستای اهداف سند ملی در حوزه زیست فناوری کشاورزی، استفاده از فناوری های کشت بافت و ریز ازدیادی برای احیای 30 درصد باغات و جنگل ها و مراتع کشور و تولید بذور هیبریدی، در نظر دارد سمپوزیم ملی کشت بافت گیاهی را برگزار کند.

سمپوزیم ملی کشت بافت گیاهی 26 تیرماه سال جاری در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با محورهای مختلفی چون «حوزه های نوین کشت بافت گیاهی»، «تامین هسته های اولیه»، «چالش ها و موانع تولید» و «تضمین کیفیت، برندسازی و فروش»، برگزار می شود.

همچنین از دیگر محورهای این سمپوزیوم می توان به «نقش دولت در حمایت و راهبردهای اجرایی»، «صدور مجوز و احداث مراکز کشت بافت» و «نظارت بر تولید از مرکز کشت بافت تا باغدار»  اشاره کرد.با توجه به اهمیت و گسترش کشت درون شیشه ای در باغبانی، کشاورزی و جنگلداری و نقش سازنده آن در توسعه پایدار اقتصادی کشور نیاز به ایجاد زیر ساخت های مرتبط با این حوزه بیش از پیش احساس می شود.

وجود موانع ساختاری برای گسترش شرکت های کشت بافتی، صدور مجوز و دریافت تسهیلات در این حوزه  را با مشکلات فراوان روبرو کرده است. در این بین تحریم های اقتصادی نیز موجب شده است شرکت ها در تهیه و تامین مواد با مشکلاتی روبرو شوند.

کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می کند با ایجاد تعامل بین مراکز دولتی و شرکت های خصوصی و برگزاری نشست های تخصصی و دعوت از مسئولان مرتبط با این حوزه و شرکت های کشت بافتی، زمینه را برای رفع معضلات این حوزه فراهم و نقش سازنده در شرایط تحریم با بازار سازی محصولات کشت بافت گیاهی ایفا کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.