لزوم نظارت شدید در حوزه تولید محصولات ارگانیک

رییس انجمن ایمنی زیستی کشور با بیان این‌که در حال حاضر سهم کشاورزی ارگانیک در جهان کمتر از یک درصد است،‌گفت: نظارت شدید در حوزه تولید محصولات ارگانیک ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، رییس انجمن ایمنی زیستی کشور با بیان این‌که در حال حاضر سهم کشاورزی ارگانیک در جهان کمتر از یک درصد است،‌گفت: نظارت شدید در حوزه تولید محصولات ارگانیک ضروری است.

«بهزاد قره‌یاضی» در همایش بیوتکنولوژی میکوریزا و مهندسی ژنتیک که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد،‌ اظهار کرد:‌ ورزش و تحرک مستمر وکافی، خواب مناسب، طبیعت گردی و تفریح، تغذیه کافی، مثبت اندیشی و کمک به هم نوع از شاخص‌های یک زندگی سالم هستند.

وی‌ افزود: این تفکر که غذاهای طبیعی بسیار سالم تر از محصولات تغییر یافته و تراریخته هستند، تفکر اشتباهی است که متاسفانه به شدت در کشور رواج داده شده است و این اطلاعات نادرست تمام زحمات پژوهشگران را از بین می‌برد.

رییس انجمن ایمنی زیستی کشور گفت: سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی در جهان، یک میلیارد و 200 میلیون هکتار است که با وجود ایجاد نهضت 100 ساله ارگانیک در جهان، در حال حاضر سهم کشاورزی ارگانیک در جهان کمتر از یک درصد است.

  قره‌یاضی تصریح کرد: این در حالی است که محصولات تراریخته در طول 23 سال به وجود آمدن این فناوری، توانسته است 17 درصد سطح زیرکشت جهان را به خود اختصاص دهد .

این مسئول در ادامه با بیان این مطلب که ترکیبات سرطان‌زا نه تنها در مواد غذایی ارگانیک کمتر نیست بلکه در مواردی تا چندین برابر مواد غذایی غیرارگانیک است، اظهار کرد: در کشاورزی ارگانیک محصولات ممکن است در معرض جوندگان و حشرات قرار گیرند که در نتیجه مایکوتوکسین ها و سموم طبیعی در آن‌ها بیشتر است.

وی عدم امکان تولید متناسب با تقاضا و سودآوری بالا را موجب رونق بازار محصولات کشاورزی تقلبی و شبه ارگانیک دانست و بیان کرد: با تولید محصولات ارگانیک مخالف نیستیم اما رفع نواقص این حوزه، نظارت شدید برمحصولات ارگانیک و اطلاع رسانی دقیق به مردم در خصوص محصولات ارگانیک را بسیار ضروری می دانیم.

قره‌یاضی در ادامه عنوان کرد: برخی با سوءاستفاده از کم اطلاعی مردم، محصولات غیرارگانیک خود را به جای محصولات ارگانیک و به سه برابر قیمت می‌فروشند که این امر نظارت جدی را می‌طلبد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رواج روغن گیری در حضور مشتری در برخی از مغازه ها اشاره کرد و گفت: روغن سیاه دانه و کنجدی که در این مغازه ها در برابر دید مشتری قرار می گیرند؛ روغنی خام وتصفیه نشده است و روغن های مایع به ویژه روغن های خام فساد پذیری بالایی دارند و باید بلافاصله پس از استخراج، مصرف یا تصفیه شوند.

نماینده انجمن های علمی در شورای عتف در ادامه تصریح کرد: روغن خام حاوی صمغ ، موم ، ذرات ریز ، اسیدهای چرب آزاد و ترکیبات زائد دیگری است در اثر ماندگاری و مجاورت با هوا ، نور، حرارت  و رطوبت محیط فاسد و مسموم می شود .

بهزاد قره‌یاضی در پایان با ارائه تعریفی از محصولات تراریخته اظهار داشت: در محصولات تراریخته ساختار ژنتیک محصول، با هدف بهبود و تقویت صفات مطلوب مانند بهبود کیفیت غذایی، مقاومت به آفات و بیماری‌ها و افزایش کمیت محصول یا حذف صفات نامطلوب از طریق روش های پیشرفته علمی مهندسی ژنتیک اصلاح می شود و اطلاعات نادرستی که برخی رسانه ها در خصوص محصولات تراریخته به مردم می دهند، نمونه بارز رواج خرافات است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.