در همایش محصولات غذایی تراریخته و سالم برای زندگی سالم بررسی شد:

تراریخته، امنیت غذایی، امنیت ملی

همایش محصولات غذایی تراریخته و سالم برای زندگی سالم صبح امروز با حضور جمع کثیری از پژوهشگران ملی و استانی در جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی آغاز به کارکرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‎رسانی بیوتکنولوژی ایران همایش محصولات غذایی تراریخته و سالم برای زندگی سالم دقایقی پیش با حضور استاندار آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه تبریز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، حجت‎الاسلام ابراهیم نژاد، مرجع ملی ایمنی زیستی، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، رئیس مرکز ‌تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی، اساتید، مروجین و پژوهشگران و مدیران سازمان جهاد کشاورزی و محیط زیست کشور در سالن شهید کسایی سازمان جهاد کشاورزی تبریز آغاز به کارکرد.

مهندس فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در سخنرانی افتتاحیه این همایش گفت: اصلاح نژاد یکی از روش‎های تولید غذای بیشتر و سالمتر است که پتانسیل بیشتری را برایمان ایجاد می‎کند. برای مثال گیاهان هرز دارای تحمل بیشتری به شرایط محیطی هستند. یکی از خواسته‎های ما این است که مقاومت و تحمل موجود در گیاهان متحمل و مقاوم را به گیاهان زراعی منتقل کنیم. محصولات تراریخته همین خواسته ماست. می‎خواهیم مقاومت را از گونه‎های دیگر به گیاهان زراعی منتقل کنیم که تنها از طریق مهندسی ژنتیک امکان‎پذیر است. وی با اشاره به برخی دیدگاه‎های منتقدین در این مورد افزود: برگزاری این همایش از طریق مرجع ملی ایمنی زیستی موجب ایجاد اطمینان بیشتر می‎شود؛ همچنین به بحث و بررسی جنبه‎های ایمنی زیستی نیز پرداخته می‎شود.

وی در پایان تاکید کرد: اهمیت تامین امنیت غذایی و دستیابی به تولید مطلوب برای تامین امنیت ملی، کمتر از امنیت دفاعی نیست.

دکتر پورمحمدی استاندار آذربایجان‎شرقی ضمن تقدیر از همت دکتر بهزاد قره‎یاضی، مرجع ملی ایمنی زیستی، در برگزاری همایش محصولات غذایی تراریخته گفت: دو ویژگی در عصر کنونی بارز است: ۱. سرعت تغییر در تولید دانش و فناوری و 2. تلفیق علوم. در عصر حاضر علوم با هم تلفیق می‎شوند. در گذشته علوم انتزاعی بودند، اما امروز علوم چند بعدی و تلفیقی هستند.

پور محمدی تشریح کرد: ما در علوم جدید پا به پای دنیا پیش می‎رویم و در برخی از علوم از دنیا، جلوتر هم هستیم علم باید نافع باشد که به درد مردم بخورد. ما در تولید علم خوب پیش می‎رویم ولی در تبدیل علم به فناوری مشکل داریم. ما باید برای تبدیل دانش به فناوری تلاش کنیم. برای ما قابل تامل است که تعداد مقالات ما با سوئیس برابری می‎کند، اما آیا سطح زندگی ما هم یکسان است؟

وی گفت: اگر راه حل‎های جدید فناورانه نبود، بیماری های واگیر چقدر جان مردم را می‎گرفت؟ در بحث تولید غذا نیز همین مهندسی ژنتیک راه حل است. روزی در مورد همین فناوری تشکیک کرده بودند؛ اما امروز می‎بینیم که راه خود را پیدا کرده و به سرعت پیش می‎رود. ببینید برای تولید محصولات کشاورزی چقدر سم شیمیایی خطرناک مصرف می‎شود، حالا اگر ما همان گیاه را مقاوم کنیم و مصرف سموم را کاهش دهیم چه اشکالی دارد؟ یا اگر ما با همین مهندسی ژنتیک تولید را بالا ببریم مشکلی دارد؟

وی در ادامه سوال کرد: اگر محصولات تراریخته را از خارج وارد کنیم خوب است؛ ولی اگر خودمان تولید کنیم بد است؟! آیا ما می‎توانیم محصولات ارگانیک به مفهوم واقعی تولید کنیم؟ آیا محصولات ارگانیک سرطان‎زا نیستند؟ هیچ فناوری بدون عارضه نخواهد بود. باید سعی کنیم عوارض جانبی را اگر وجود دارند به حداقل برسانیم.

وی تاکید کرد: در مباحث اختلافی باید به تخصص و مرجعیت احترام گذاشت.

پورمحمدی ادامه داد: آقای دکتر قره‎یاضی افتخار منطقه و افتخار علمی ما هستند. ما باید به تخصص و مرجعیت وی در ایمنی زیستی احترام بگذاریم.

دکتر مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز که در همایش محصولات غذایی تراریخته و سالم برای زندگی سالم در تبریز سخنرانی می کرد، ضمن گرامیداشت سالگرد تاسیس جهاد سازندگی بر ضرورت تلاش برای بهبود رفاه روستاییان تاکید کرد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‎های نو به نقل از برنده جایزه نوبل افزود: نظام هستی دو سرمایه دارد یکی اندیشه انسان و دیگری سرمایه مادی. حاصل ضرب این دو ثابت است. به نظر می‎رسد هرکجا منابع مادی مثل نفت و طلا و الماس هست اندیشه کمتر یافت می‎شود.

مجیدی افزود: با وجود تاثیر عمیق فناوری‎های نو استفاده از این فناوری‎ها می‎تواند عوارضی هم داشته باشد. تشخیص و درمان آنلاین یکی از دستاوردهای فناوری های نو است. فناوری به توسعه اقتصاد کمک شایانی کرده است. در کشاورزی می‎توان با کمترین ورودی بیشترین محصول را به دست آورد. برای هوشمند کردن کشاورزی می‎توان از ابزار نانومقیاس استفاده کرده و تخیص زودرس بیماری‎ها را انجام داد. از نانوپودرها می‎توان برای پاکسازی خاک و آب‎های زیر زمینی استفاده کرد.

همایش محصولات تراریخته و سالم برای زندگی سالم از سلسله همایش‎هایی است که که در قالب پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی، به منظور اجرای سیاست‎های ایمنی زیستی مصوب شورای ملی زیستی کشور و با حمایت مالی تسهیلات محیط زیست (GEF) و با مساعدت پروژه زیست محیطی سازمان ملل متحد (UNEP) و وزارت جهاد کشاورزی در حال برگزاری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.