حذف پیوند کبد با کشف سلول جدید

محققان کالج کینگ لندن با استفاده از تناوب آر ان ای سلول‌های واحد، توانستند سلول‌هایی با ویژگی‌های سلول‌های بنیادی در کبد انسان کشف کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، محققان کالج کینگ لندن با استفاده از تناوب آر ان ای (اسید ریبونوکلئیک) سلول‌های واحد، توانستند نوع جدیدی از سلول‌ها را کشف کنند که امکان بازتولید بافت کبد و درمان این اندام را بدون نیاز به پیوند فراهم می‌کند.
این سلول جدید که با عنوان hepatobiliary hybrid progenitor (HHyP) شناخته می‌شود، در دوران جنینی در بدن انسان شکل می‌گیرد. نکته جالب توجه این است که مقادیر اندکی از HHyP در بدن انسان‌های بالغ نیز وجود دارد و این سلول‌ها قادرند به دو نوع سلول اصلی کبد انسان یعنی هپاتوسیت و کلانگیوسیت تبدیل شوند. این ویژگی، سلول‌های HHyP را به سلول‌های بنیادی نزدیک می‌کند.

محققان با بررسی سلول‌های HHyP دریافتند این سلول‌ها شباهت زیادی به سلول‌های بنیادی موش دارند که به سرعت بافت کبد جانور را پس از آسیب‌های شدید ترمیم می‌کنند.

به گفته پژوهشگران، این اولین بار است که سلول‌هایی با ویژگی‌های سلول‌های بنیادی در کبد انسان یافت می‌شود. این کشف جدید زمینه‌ساز مجموعه‌ای از روش‌های درمانی برای ترمیم بافت کبد و احتمالا حذف پیوند کبد خواهد بود.

اکنون محققان در تلاشند تا راهکاری را برای تبدیل سلول‌های بنیادی تحریک شده به سلول‌های  HHyP بیابند و این سلول‌ها را در زمان مناسب به بدن بیماران منتقل کنند. همچنین محققان سعی دارند راهکاری را برای برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های HHyP موجود در بدن با استفاده از داروهای سنتی بیابند تا بتوانند کبد را بدون نیاز به پیوند سلول یا اندام، ترمیم کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.