ستاری در نشست شورای اقتصاد مقاومتی البرز:

«مقابله با تحریم» مأموریت امسال شرکت‌های دانش‌بنیان است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: اصلی‌ترین اولویت سال جاری ساکنان زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، رفع نیازهای فناورانه تحریمی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با حضور در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان البرز ظرفیت های بومی و صنعتی این استان را فرصتی برای رونق کسب و کارهای دانش بنیان و خلق ارزش افزوده دانست و گفت: این استان در تولید داروهای پیشرفته بیوتک رتبه نخست را در اختیار دارد و جزو مجموعه‌های توانمند تولید دارو است. از سوی دیگر تولید تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و تولیدمحور بودن واحدهای استان، باعث می شود تا آینده روشنی در انتظار اقتصاد دانش بنیان البرز و فعالانش باشد.

ستاری با بیان این‌که شرکت های دانش بنیان امسال رفع نیازهای فناورانه تحریمی را در دستور کار دارند، گفت: حمایت مالی شرکت های دانش بنیان باهدف مقابله با تحریم ها در دستور کار است و به کمک ایجاد یک زیست بوم مساعد، تولید دانش بنیان این شرکت های رونق می گیرد.

رفع نیاز دارویی کشور به کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان

ستاری با بیان این که کشورمان به کمک مجموعه‌های دانش بنیان دارویی، اکنون بیش از 97 درصد نیاز خود را با تولیدات ایران ساخت تأمین می‌کند ادامه داد: برای تولید حدود 3 درصد باقی مانده، برنامه‌ریزی کرده ایم که این راهبرد، به کمک شتابدهنده های بخش خصوصی و فعالان زیست بوم دانش بنیان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: سالانه 1.2 میلیارد دلار برای واردات داروهای پیشرفته و فناور و 600 تا 700 میلیون دلار برای تأمین مواد اولیه هزینه می‌شود. با برنامه‌ای که به کمک شرکت های دانش بنیان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم، حدأکثر تا 2 سال آینده کشورمان از این میزان واردات بی نیاز خواهد شد.

رونق تولید با رونق زیست بوم

رییس بنیاد ملی نخبگان با یادآوری این که زیرساخت، مهم ترین پیش‌نیاز فعالیت و رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی است، افزود: دولت می‌کوشد نقش تسهیل‌گر خود را به خوبی ایفا کند تا واردات بی‌رویه و موانع بروکراتیک که فراروی ساکنان زیست بوم دانش بنیان قرار دارد، از میان برود. این موانع، بر اساس فرهنگ نادرست نفتی استوار شده و درآمدهای کم‌زحمت حاصل از فروش منابع زیرزمینی آن را مستحکم کرده است.

وی افزود: در این راه دولت با پیمودن گام‌هایی چون اجرایی کردن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، نقش خود را در تسهیل حرکت این شرکت‌ها ایفا می کند.

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، اگرچه در چندسال گذشته و به واسطه سایه گستردن فرهنگ نفتی، راه تولید و کارآفرینی ایران با پیشینه هزاران ساله، سد شد و جای خود را به فرهنگ واردات بی رویه و خام فروشی داد، اما امروز با همه‌فهم شدن فرهنگ اقتصاد دانش بنیان و توسعه زیست بوم کارآفرینی، نگاه ها به سوی تسهیل گری و حمایت‌ها از کارآفرین و جوان خلاق، برای به اهتزاز درآوردن پرچم اقتصاد دانش بنیان، حرکت دانشگاه، پژوهش و بازار در مسیر صحیح جلب شده است.

ظهور نسل جدید کسب و کارها با نسل جدید
ستاری با بیان این که می خواهیم کسب و کارهای دانش بنیان و فعالان نخبه این کسب و کارها، آسوده خاطر و بی دغدغه در یک محیط مساعد بال‌های نوآوری را به پرواز در بیاورند، اظهار کرد: جوان دانشگاهی و تحصیل کرده، باید بی پروا و آزادانه پای به مسیر کارآفرینی بگذارد. لازمه چنین اتفاق مهمی، این است که فعالان استانی از جان و دل بخواهند این اتفاق بیفتد.

ستاری از ظهور نسل جدید پارک های علم و فناوری گفت و ادامه داد: کارخانه های نوآوری زایشگاه شرکت‌هایی است که می تواند تکانی جدی در اقتصاد ایجاد کنند. اکنون نمونه های متعدد این کسب و کارها در استان به چشم می خورد؛ شرکت هایی بی نظیر در حوزه مزیت‌های بومی استان، صنایع پیشرفته و داروهای نوترکیب، کاری اثرگذار و فراتر از چند پژوهشگاه انجام داده اند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، جذابیت این کسب و کارها را برای نخبگان غیر مقیم یادآور شد و گفت: بسیاری از این کسب و کارها باعث شده‌اند تعداد قابل توجهی از دانشجویان پسادکتری، به کشور بازگردند و مورد استفاده قرار گیرند. این کار مهم، به کمک کارآفرینان خلاق زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ممکن شد.

ستاری، با تأکید بر پررنگ شدن بخش خصوصی در فرآیند رشد و شتابدهی کسب و کارهای نوآور گفت: کسب و کارهایی که به دست بخش خصوصی حمایت می شود، می تواند مشکلات جامعه را با شناخت صحیحی از نیازها دارند، حل کند. پژوهشگاه ها و دانشگاه ها زیرساخت‌های اصلی این موضوع هستند. باید محل درآمدشان از فروش فناوری و قراردادهای ارتباط با صنعت باشد تا با نامحدود ساختن سقف پرش خود، ایده های ناب و خلاق را به محصول و خدمت بدل کنند.

وی تأکید کرد: پژوهشگاه ها هم باید یک سناریوی خروج تعریف کنند تا ماحصل پژوهش به حل یک مشکل، تولید محصول یا خدمت منجر شود.

بازدید از دو شرکت دانش بنیان صنعتی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش پایانی سفر یک روزه به کرج، از دو شرکت دانش بنیان صنعتی دیدن کرد. فعالان فناور شرکت‌های دانش‌بنیان «شاهین تنظیم صنعت» سازنده انواع دستگاه‌های بالانس و ارتعاش سنجی و تعمیرات قطعات دوار و همچنین «صنایع آب و عمران ایران» تولیدکننده تجهیزات حوزه آب و فاضلاب، تازه ترین دستاوردهایشان را به ستاری معرفی کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.