دو ژن باکتریایی جدید بومی ایران در بانک جهانی ژن ثبت شد

محققان ایرانی موفق به شناسایی و ثبت دو ژن باکتریایی جدید بومی ایران در بانک جهانی ژن شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از همشهری آنلاین، موسی‌الرضا کریمی مدیر این شرکت دانش‌بنیان در این خصوص گفت: دستاوردی که به تازگی به آن دست پیدا کرده‌ایم ثبت ژن دو باکتری هم‌زیست گیاه و مفید برای رشد و بازدهی گیاهان در بانک اطلاعات بیولوژی آمریکا (ncbi) است.

وی افزود: این دو سویه باکتری بومی ایران هستند و توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری از زمین‌های کشاورزی ایران جداسازی شده است.

کریمی اظهار داشت: بعد از جداسازی و گذاشتن تست‌های بیوشیمیایی، آزمایشگاهی و مزرعه‌ای اطمینان کامل را نسبت به مفید بودن این باکتری‌ها پیدا کرده و باکتری‌های مورد نظر را توالی‌یابی کرده و توالی ۱۶sRNA این دو باکتری را در بانک اطلاعات ncbi ثبت کردیم که پس از تایید کارگروه ارزیابی این بانک به عنوان باکتری جدید و بومی ایران با کدهای شناسایی این دو باکتری در بانک اطلاعات MN۱۷۳۸۶۱ و MN۱۷۳۸۶۲ ثبت شد.

وی با تاکید بر اینکه کاربرد این دو سویه کمک به رشد و بازدهی بهتر گیاهان کشاورزی است، گفت: در حال حاضر این دو سویه در کود زیستی که یکی از شرکت‌های ایرانی تولید می‌کند به عنوان باکتری مفید استفاده می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه دو باکتری کشف شده اهمیت فراوانی در رشد و بازدهی گیاهان دارند، یادآور شد: استفاده از این دو سویه جدید در کود زیستی علاوه بر صرفه اقتصادی برای کشاورزان، کاهش ارزبری فراوانی برای کشور را به دنبال دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.