اگر نتوانیم غذای مردم را تامین کنیم، مهم نیست چه سلاحی می‌سازیم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما فکر می‌کنیم که تولیدکننده گوشت و مرغ هستیم، ولی برای ما خطوط مونتاژ تعریف کرده‌اند و اغلب مایحتاج این صنایع از جوجه یک روزه گرفته تا غذا و غیره وارداتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در مراسم رونمایی از داروی ایرانی زجر تنفسی نوزادان که  یکشنبهسوم شهریور ماه با حضور وزیر بهداشت در کرج برگزار شد، اظهار کرد: تولید دارو به یک اکوسیستم قوی نیاز دارد تا در آن محققی که کار پژوهش انجام می‌دهد، بتواند به سرمایه‌گذار و شتاب دهنده‌ای که خروجی پژوهش را تجاری‌سازی می‌کند، وصل شود.
وی ادامه داد: از طریق این اکوسیستم می‌توان سرمایه و پول بخش خصوصی را به حوزه پژوهش تزریق کرد.
ستاری گفت: باید بپذیریم با اعتبارات و بودجه دولت نمی‌توان محصول تولید کرد و این پول باید صرف توسعه زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز نگرانی در خصوص وضعیت تامین غذا، توضیح داد: حوزه غذا در تمامی کشورها استراتژیک است؛ چون اگر نتوانیم نیازهای غذایی جامعه را فراهم کنیم، دیگر مهم نیست چه سلاحی می‌سازیم و در حوزه دفاعی چه اتفاقی می‌افتد.
ستاری با بیان اینکه کشور در حوزه تامین غذا وابستگی‌های جدی‌ای دارد، توضیح داد: ما فکر می‌کنیم تولیدکننده گوشت و مرغ هستیم، ولی برای ما خطوط مونتاژ تعریف کرده‌اند و اغلب مایحتاج این صنایع از جوجه یک روزه گرفته تا غذا و … وارداتی است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین واردات ما کنجاله و سویا و … است که ارزبری زیادی دارد؛ در شرایط فعلی ما فقط توسعه‌دهنده مرغداری و دامداری‌ها هستیم و بخش اصلی ماجرا که حوزه دانشی است و ارزش افزوده زیادی دارد، کاملا مغفول مانده است.
ستاری گفت: اخیراً تمامی شرکت‌هایی که در حوزه بیوتک انسانی فعالیت دارند، تشویق می‌شوند تا وارد حوزه دام و طیور و آبزیان شوند؛ چون حوزه‌ای است که ارزش افزوده زیادی دارد و هم نیاز روز کشور است.
وی گفت: امسال تمرکزی جدی در بحث تولید داروهای بیوتک صورت داده‌ایم که مجموع سه درصد داروهای وارداتی و کل مواد اولیه دارویی که حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزبری دارند را پوشش می‌دهد.
بنیاد ملی نخبگان گفت: در حوزه بیوتک ما شرکت‌های توانمند و قوی داریم و باید از آنها حمایت کنیم تا مسیر توسعه کشور در شرایط فعلی هموار شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.