دکتر کلانتری: دانشمندان زیست فناوری فداییان کشور هستند

معاون رییس جمهور در سومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی گفت: مشکل امروز ما نفوذ برای علم‌هراسی است نه علم بیوتکنولوژی.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش با حضور دکتر عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر مصطفی قانعی رییس ستاد توسعه زیست فناوری ایران و جمع کثیری از دانشمندان ملی و بین المللی و دانشجویان آغاز به کار کرد.

دکتر کلانتری در افتتاحیه این همایش گفت: از سی سال پیش در جریان تکامل علم ژنتیک در کشور بوده‌ام و می‌توانم شهادت دهم که پیشکسوتان بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک ما چه سختی‌هایی را تحمل کرده‌اند.

معاون رییس جمهور ادامه داد: خیلی‌ها در این کشور با اغراض مختلف به دنبال این هستند که علم بیوتکنولوژی شکوفا نشود. برخی بدون اینکه بدانند به منافع ملی چه ضرری می‌رسانند، علم هراسی می کنند.

وی افزود: چنین رویکردی در حالی وجود دارد که بخش عمده‌ای از نیازهای جامعه توسط دانشمندان بیوتکنولوژی و با به‌کارگیری این علم تأمین خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هر کشوری حداکثر می‌تواند حداکثر 40 درصد آب تجدیدپذیر خود را مصرف کند، گفت: نزدیک به بیست سال است که در کشورمان بیش از 100 درصد آب تجدیدپذیر مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: با ادامه این روند کشور به زودی با بحران‌های بیشتر مواجه خواهد شد.

دکتر کلانتری با بیان این مطلب که دشمنان پیشرفت زیست‌فناوری مانع توسعه این علوم در کشور شده‌اند، خاطر نشان کرد: محیط زیست و کشاورزی با کمبود آب مواجه است و چاره ای جز صرفه جویی و بهره‌مندی از فناوری نداریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یوزپلنگ به علت کمبود غذا و تغییر اقلیم محل زندگی آن در معرض انقراض است و کمبود غذا هم به دلیل کمبود آب رخ داده است.

معاون رییس جمهور گفت: انجمن بیوتکنولوژی باید بتواند جامعه بیوتکنولوژی را از این همه غلبه سیاسی‌کاری در حوزه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک نجات دهد. مشکل امروز ما نفوذ برای علم هراسی است نه علم بیوتکنولوژی.

وی افزود: نباید با وجود این همه مراکز پژوهشی و علمی اجازه داد کسانی از خارج از جامعه علمی برای توسعه این علم  در کشورمان مشکل ایجاد کنند.

دکتر کلانتری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سالانه 500 هزار دلار به CGIAR که برای کشورهای عضو است، حق عضویت می‌دهد. اما مخالفان فناوری برای عق نگه داشتن زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک می گویند که این موسسات برای بنیاد راکفلر و صهیونیست‌ها است!

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: CGIAR یک موسسه بین‌المللی است و هر موسسه بین‌المللی یک سری حامیان مالی (Donor) دارد.

دکتر کلانتری با تاکید بر اینکه ما باید توهم توطئه را خنثی کنیم، گفت: توهم توطئه کشور ما را عقب نگاه می‌دارد.

وی تاکید کرد: این مسائل بازدارنده بیوتکنولوژی هستند و باید نگران این مسائل باشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مقام معظم رهبری فرمودند تا سال 1404 باید پیشروی علم و فناوری در منطقه باشیم.

دکتر کلانتری گفت: انجمن باید بلندگوهای خود را تغییر دهد تا نگاه سیاسی و اجتماعی به زیست‌فناوری اصلاح شود.

معاون رییس جمهوری خطاب به انجمن بیوتکنولوژی ایران گفت: باید به دنبال این باشیم که رسانه ملی (صدا و سیما) در مقابل زیست فناوری قرار نگیرد. باید ارتباطات خود را گسترش دهید. صدا و سیما به جای دشمنی با مهندسی ژنتیک باید با آن دوست باشد.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: این توهم که دانشمندان زیست فناوری دشمنان کشور هستند باید از بین برود. دانشمندان زیست فناوری فداییان کشور هستند.

رییس  سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه با اشاره به کسانی که تنها بر تولید محصولات ارگانیک در کشور اصرار می ورزند گفت: مواد آلی خاک ما کمتر از نیم درصد است و کمتر از یک سوم بارش جهان و بیش از 25 برابر جهان تبخیر داریم. وی افزود: عمق خاک زراعی ما فقط 22 سانتی متر است و با این اوضاع فقط با تولید محصولات ارگانیک نمی توان غذای کشور را تامین کرد.

وی گفت: کسانی که این حرف ها را از بیرون می‌آورند نقشه‌های دیگری برای ما دارند تا پول نفت را با چیز دیگری معاوضه کنند. انجمن بیوتکنولوژی باید با افراد شانتاژگر مقابله کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.