رییس ستاد توسعه زیست فناوری ایران

هدف این است که در حوزه بیوتکنولوژی جزو ده کشور برتر دنیا باشیم

دکتر مصطفی قانعی رییس ستاد توسعه زیست فناوری ایران در سومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی گفت: هدف گذاری شده است که در حوزه بیوتکنولوژی جزو ده کشور برتر دنیا باشیم و برای این اهداف نقشه راه تعیین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، دکتر مصطفی قانعی رییس ستاد توسعه زیست فناوری ایران در سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی گفت: هدف گذاری شده است که در حوزه بیوتکنولوژی جزو ده کشور برتر دنیا و در خاورمیانه پیشگام باشیم.

دکتر قانعی با بیان اینکه برای این اهداف نقشه راه تعیین شده است، گفت: «ما امروز رتبه سیزدهم علمی بیوتکنولوژی دنیا را داریم. از نظر فناوری تولید محصول در آسیا رتبه 5 و از نظر تولید دارو و واکسن در غرب آسیا رتبه اول را داریم». دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: در حوزه دارو یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته ایم.

قانعی ادامه داد: حمایت بی دریغ مسئولین بسیار به پیشرفت زیست فناوری در کشور کمک کرده است. وی گفت: در توسعه دارو وزارت بهداشت خریدار است و به پیشرفت در این حوزه کمک کرده است. ولی در کشاورزی عقب هستیم.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری گفت: بازار و نبود سرمایه مانع پیشرفت استارت اپ ها هستند. برای رفع این مشکل شتاب دهنده ها تعریف شده اند. وی توضیح داد: شتابدهنده ها مسئول هستند فضا، بازار و آموزش را تامین کنند. قانعی افزود: شتابدهنده ها خصوصی هستند که باعث کاهش هزینه ها می شود.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری گفت: با دو سال کار و کمتر از 20 میلیار دلار هزینه و در دو هزار متر فضا شتابدهنده ها ده محصول تولید کردند.

قانعی ادامه داد: داروهای پیشرفته ضد سرطان و پروبیوتک ها هم به کمک شتابدهنده ها تولید شدند. وی افزود: برنامه این است که میکرو جلبک ها را به عنوان خوراک دام مصرف کنیم.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در پروژه حوزه کشاورزی-زیست محیطی با فناوری به دست آمده در کشور تصمیم گرفتیم که در یک منطقه گرد خیز و دارای آب شور، از طریق شورورزی کانون های گرد و غبار را تثبیت کنیم. 

قانعی خاطر نشان کرد: در بازار باید کاری کنیم که بین کسی که محصول زیستی دارد و کسی که محصول آلاینده دارد فرق باشد. وی گفت: شبکه محصول سالم در همین راستا در کشور راه اندازی شده است.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: در سال رونق تولید به نحوی برنامه ریزی شده است که فناوری «های تک» ایجاد کنیم. وی افزود: هدف این است که باری برای دولت نباشیم و اشتغالزلایی کنیم. قانعی در خاتمه گفت: به جوانانی که در این عرصه گام گذاشتند می گوییم در این حوزه بازار تضمین شده است، تقاضا وجود دارد و حمایت هم می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.