انتخاب دکتر مسعود سلیمانی به عنوان چهره تاثیر گذار بیوتکنولوژی

دکتر محمد حسین صنعتی و دکتر مسعود سلیمانی به عنوان چهره های تاثیرگذار حوزه بیوتکنولوژی موفق به کسب جایزه دکتر کاظمی آشتیانی شدند. جامعه علمی بیوتکنولوژی با صدور قطعنامه ای اقدام ناجوانمردانه ایالات متحده آمریکا را در زندانی کردن دکتر سلیمانی محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، جایزه این دوره چهره تاثیر گذار بیوتکنولوژی، یادبود دکتر کاظمی آشتیانی، به دو نفر تعلق گرفت. هیئت داوران سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی، دکتر محمد حسین صنعتی استاد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دکتر مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، به عنوان چهره های تاثیر گذار زیست فناوری برگزیدند.

جایزه دکتر کاظمی آشتیانی به یادبود بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان و چهره ماندگار تحقیقات سلول های بنیادی ایران نامگذاری شده همزمان با همایش ملی بیوتکنولوژی که هر دو سال یکبار برگزار می شود اعطا می شود.

فعالیت ارزنده در زمینه توسعه زیست فناوری در کشور، حسن شهرت، روابط بین‏ الملل، توانمندی علمی و فعالیت ارزنده در زمینه تولید محصولات و خدمات زیست‏ فناوری از شاخص های انتخاب چهره تاثیر گذار بیوتکنولوژی است.

دکتر سیروس زینلی، رئیس انجمن بیوتکنولوژی و رئیس این دوره همایش بیوتکنولوژی، در مراسم اختتامیه همایش گفت: دکتر مسعود سلیمانی را به عنوان برنده جایزه چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی معرفی کرد.

وی اظهار داشت: همه افرادی که با دکتر مسعود سلیمانی آشنا هستند اذعان می کنند که وی یکی از شریف ترین و متعهد ترین دانشمندان کشور است. دکتر سلیمانی حتی در این زمان که به ناحق در زندان های آمریکا در بند است با حفظ روحیه خود، دانشمندان و پژوهشگران ایرانی را به تلاش مداوم دعوت کرد. این روحیه وی بسیار ستودنی است و ما امیدواریم که امکان بازگشت این دانشمند برجسته ایرانی هر چه زودتر فراهم شود.

دکتر مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس است که از مهر ماه سال 97 به بهانه های واهی دولت آمریکا در زندان های این کشور به سر می برد.

این جایزه جهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی قرار بود در افتتاحیه همایش، مصادف با زادروز دکتر سلیمانی با حضور همسر و برادر استاد، اعطا شود؛ اما به دلیل وخامت حال مادر استاد که از حدود ۷ ماه پیش در اثر شوک ناشی از اطلاع از زندانی شدن فرزندش در کما به سر می برد امکان حضور خانواده دکتر سلیمانی در مراسم فراهم نشد. متاسفانه مادر دکتر سلیمانی روز دوشنبه در بیمارستانی در اصفهان درگذشت و به ناچار جایزه دکتر کاظمی آشتیانی در اختتامیه همایش با حضور جمعی از همکاران و دانشجویان استاد در دانشگاه تربیت مدرس اعطا شد. در این مراسم، دکتر مزدرانی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به نمایندگی از این استاد زندانی جایزه را دریافت کرد.

دکتر سلیمانی به پاس تلاش صادقانه علمی در درمان بیماران و پژوهش در حوزه هماتولوژی و تحقیق در حوزه خون و فرآورده ها و مشتقات خونی به عنوان چهره تاثیر گذار زیست فناوری و برنده جایزه زنده یاد کاظمی آشتیانی انتخاب شده است.

وی که از چهره های شاخص بین المللی در حوزه تحقیقات سلول های بنیادی، سلول درمانی و مهندسی بافت بوده و با تالیف ۱۲ جلد کتاب و بیش از هزار و ۲۰۰ مقاله – ۵۷۷ مقاله نمایه شده با میانگین استناد بالای ۱۲ – جزو یک درصد برتر دانشمندان جهان است، تربیت صدها دانشجو در حوزه سلول های بنیادی، ریاست انجمن خون شناسی ایران و کسب عنوان استاد برگزیده کشوری و دانشجوی برتر در دوران تحصیل را نیز در کارنامه تلاش ها و افتخارات علمی خود دارد.

سلیمانی متولد ۱۳۴۹ در اصفهان بوده و در سال ۱۳۸۳ تحصیلات دکتری اش را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان برده است.

در قطعنامه پایانی سومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی بازداشت این دانشمند برجسته سلول های بنیادی محکوم شده است.: «جامعه دانشمندان، متخصصان، دانشجویان و اعضای انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر انجمن های علمی مثل انجمن ژنتیک ایران و انجمن ایمنی زیستی، ضمن اعتراض به تحریم های ظالمانه ای که آثار زیانبار آن علاوه بر رفاه عمومی هموطنانمان، تاثیر مخربی بر تحقیقات و ارتباطات علمی گذاشته است، نگرانی عمیق خود را از بازداشت غیرمنصفانه و دور از شان دانشمند ارزشمند و چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی کشور در سال ۱۳۹۸، جناب آقای دکتر مسعود سلیمانی، محقق شاخص بین المللی در تحقیقات سلول های بنیادی، سلول درمانی و مهندسی بافت و از دانشمندان و نخبگان علمی یک درصد برتر جهان اعلام می نمایند.

شرکت کنندگان در همایش، ادامه بازداشت این محقق هم وطن که همواره در جهت کاهش دردهای هم وطنان و سایر مردم جهان تلاش کرده است، مصداق بارز دخالت امور سیاسی در امور علمی و بی احترامی سیاستمداران به دانشمندان دانسته و به طور جدی از مجامع بین المللی و حقوق بشری به خصوص سازمان ملل متحد خواستار پیگیری آزادی سریع این محقق ارزشمند و جبران لطمات روحی وارد شده به وی و خانواده محترمشان، جامعه علمی کشور و سایر دانشمندان جهان می باشیم.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.