رییس انجمن ایمنی زیستی ایران:

امروز کار علمی جهاد دانشمندان کشور است

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران در آستانه سومین همایش بین‎ المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی گفت: دستاوردهای پژوهشگران عرصه بیوتکنولوژی کشاورزی آن گونه که شایسته است به منصه ظهور نرسیده است

 دکتر بهزاد قره یاضی، رییس انجمن ایمنی زیستی ایران، در خصوص سومین همایش بین‎ المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی که دهم تا دوازدهم تیرماه در محل سالن همایش های رازی برگزار می شود، به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران گفت: «در چند روز آینده شاهد بزرگترین واقعه علمی در حوزه بیوتکنولوژی خواهیم بود. صدها نفر از سراسر کشور و چند نفر از خارج از کشور در این همایش حضور پیدا خواهند کرد و آخرین یافته های علمی خود را ارائه خواهند داد».

وی ادامه داد: «انتخاب چهره تاثیر گذار بیوتکنولوژی برای چهارمین دوره اقدام ارزشمندی است که در حاشیه سومین همایش بین‎المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی  صورت می گیرد».

دکتر قره یاضی گفت: رهبر معظم انقلاب اخیرا حرف اخر را زدند و فرمودند که راضی و قانع به پیشرفت های علم نباشیم باید این دستاوردهای علمی به درد مردم بخورد و به ثروت تبدیل شود و به رفاه مردم بیانجامد.

قره یاضی در خصوص مشکلات موجود در کشور در حوزه بیوتکنولوژی گفت: طبیعتا در کشور هیچ کس در مورد اینکه کسی در داخل لابراتورهای خود آزمایشاتی انجام بدهد و بعد مقالات آن را منتشر کند مسئله ای ندارد.

اما  متاسفانه به محض اینکه  محققی بخواهد در حوزه تولید وارد شود کسانی که در مراکز و محافل قدرت قرار دارند شروع به سنگ اندازی می کنند. این در حالی است که امسال مزین به عنوان  «رونق تولید» است.

رییس انجمن ایمنی زیستی اظهار تاسف کرد که کسانی که علی القاعده باید بیشتر از بقیه روح پیام های معظم رهبری را درک و به آن عمل کنند، مانع پیشرفت جوان ها و مانع تولید ملی می شوند و مسیر واردات را هموار می کنند.

وی گفت: این موضوع در همه زمینه ها مشاهده میشود اما در حوزه بیوتکنولوژی پزشکی به دلیل حمایت وزیر محترم بهداشت و مسئولین محترم وزارت بهداشت وضعیت کمی بهتر است و به همین دلیل می‏بینیم که ما در محصولات بیوتکنولوژی پزشکی به صادر کننده تبدیل شده ایم.

دکتر قره یاضی خاطر نشان کرد: هزاران جوان امروز در شرکت های دانش بنیان و در مجموعه های فاخر بیوتکنولوژی پزشکی  مشغول به کار هستند. اما در حوزه کشاورزی متاسفانه مقاومت ها بدلیل مداخله برخی دستگاه های فاقد صلاحیت و برخی کج اندیشی های مدیریت سابق در دوره ای که گذشت موجب شده که دستاوردهای پژوهشگران این عرصه آن گونه که شایسته است به منصه ظهور نرسد.

دکتر قره یاضی در خصوص تمایل نیروهای جوان برای فعالیت در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی با وجود مشکلات پیش رو، گفت: جوان ها باید نشاط داشته باشند. اگر مایوس شوند فردای خود را هم از دست می دهند. امروز بسیاری از جوانان ما به دلیل همین هراس افکنی ها و دانایی ستیزی ها به خاک سیاه نشسته اند اگر این جوان ها بلند نشوند و در مقابل فناوری هراسی قیام نکنند و انها را بازخواست نکنند راهی که رهبری از انها می خواهد را ادامه ندهند و خدایی نکرده مایوس شوند، آن وقت فردای خود و فرزندان خود را هم سیاه خواهند کرد.

دکتر قره یاضی گفت: بیوتکنولوژی کشاورزی در سطح جهانی پیشرفت های عظیمی داشته است. اما امروز متاسفانه برای دانش آموخته بیوتکنولوژی کشاورزی در  داخل کشور درهای باز به سوی بازار اشتغال وجود ندارد. این در حالی است که مشتریان زیادی در ان طرف مرزها منتظر هستند و نخبگان بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور ما پس از فارغ التحصیلی اقدام به مهاجرت می کنند.

دکتر قره یاضی که در دوره های پیشین به عنوان چهره تاثیر گذار بیوتکنولوژی انتخاب شده است، در خصوص تولید و مصرف محصولات تراریخته اظهار کرد: ما قانونی داریم که دولت را مکلف می کند، تولید محصولات تراریخته را انجام دهد. براساس همین ضوابط، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، هرکدام نقشی در ارائه مجوز برای واردات این محصولات دارند.

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور ادامه داد: سالهاست که واردات محصولات تراریخته بدون هرگونه مخالفتی و بدون سر و صدا به کشور ما صورت می گیرد. اما از سال 1394 وقتی که اراده بر تولید ملی این محصولات صورت گرفت، گروهی در مقابل تولید ملی صف آرایی کردند. پیام من این است که چرا یک محصول تراریخته مانند پنبه مون 531، که واردات آن آزاد است تولید ملی آن باید ممنوع باشد؟

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران اظهار امیدواری کرد که تا پایان بگذاری این همایش خبر خوش صدور مجوز تولید اولین محصول تراریخته کشور را به مردم بدهیم.

دکتر قره یاضی در خاتمه خطاب به پژوهشگران جوان گفت: اگر کمتر از روزی 12 ساعت، مطالعه عمیق، تفکر، کار آزمایشگاهی، کار نوشتاری در حوزه ای انجام دهند، مطمئن باشند که موفقیت چندانی به دست نخواهند آورد. امروز روز جهاد است.

وی ادامه داد: جهاد دانشمندان و جوانان برومند کشور، این است که مطالعات عمیق داشته یاشند و بدون توجه به هیاهو به کار علمی خودشان ادامه دهند و طبیعتا مطالبات خودشان را در حوزه های علمی منطبق با خواسته های رهبری، پیگیری کنند و از آن کوتاه نیایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.