نظارت سازمان بازرسی کل کشور بر محصولات تراریخته

مدیر کل بازرسی استان زنجان از نظارت دقیق بر تولید و صرف محصولات تراریخته خبر داد و گفت محصولات تراریخته برچسب گذاری می شوند. وی گفت سازمان بازرسی کل کشور بر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تولید محصولات ترارخیته نظارت می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری فارس مدیرکل بازرسی استان زنجان درباره نظارت بر تولید مواد غذایی تراریخته گفت: این موضوع از جمله مواردی است که شاید به چشم نیاید اما ما بر آن نظارت می‌کنیم؛ البته چند موضوع در این حوزه مطرح است؛ اینکه آیا استانداردی برای آن تعریف شده است یا نه؟ آیا می‌توانیم محصولات تراریخته را در اراضی خود کشت کنیم و یا منعی برای این موضوع وجود دارد یا نه؟ اگر منعی وجود دارد در کشت، آن وقت واردات محصولات تراریخته باید چطور باشد؟

وی تصریح کرد: در نتیجه بازرسی این موضوع و پیگیری آن خاطیان امر را ملزم به نصب برچسب بر روی محصولات کردیم و با توجه به اهمیت این موضوع سازمان بازرسی تأکید بسیاری بر رعایت استاندارد در این محصولات دارد.

شعبانی گفت: در همین راستا سازمان بازرسی عملکرد جهاد کشاورزی را به عنوان متولی اصلی این کار رصد می‌کند و جهاد کشاورزی باید در این حوزه همت کند.

گفتنی است پیش از این سازمان بازرسی کل کشور با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری علیه بخش هایی از مصوبه شورای ملی ایمنی زیستی (موضوع تصویب نامه شماره شماره ۵۴۹۳۵.۱۳۱۵۸۲ مورخ ۱۳۹۶.۱۰.۱۹) مبنی بر حمایت و تسهیل تولید ملی محصولات تراریخته و حفاظت از تنوع زیستی، خواستار ابطال این مصوبه شده بود.

دیوان عدالت اداری با تاکید بر تکلیف دولت برای راه اندازی تولید داخلی محصولات تراریخته در قانون ایمنی زیستی رای به ابطال شکایت سازمان بازرسی داد. در رای دیوان عدالت اداری آمده است به موجب ماده ۲ قانون مذکور کلیه امور مربوط به تولید، رها سازی، نقل و انتقال داخلی و فرامـرزی، صادرات، واردات، عرضه، تولید، خرید، فروش، مصرف و استفاده از موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی مجاز بوده و دولت مکلف است تمهیدات لازم را برای انجام این امور فراهم کند.

رأی دیوان عدالت اداری در پایان تصریح کرده است: چون بندهای مورد اعتراض از مصوبه شورای ملی ایمنی زیستی با قوانین مغایرت ندارد و خارج از حدود اختیارات مقام واضع نیز تصویب نشده است، مستنداً به بند (ب) ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی به رد شکایت صادر و اعلام می شود.

پس از توقف غیرقانونی تولید داخلی محصولات تراریخته در سال ۱۳۸۴ در رفتاری تناقض آمیز واردات این محصولات توسط مخالفان این فناوری رقم خورد و رکورد ۵ میلیارد دلاری واردات در دوره مسئولیت همین افراد ثبت شد. حتی اعتراض جامعه علمی و دانشگاهی کشور برای اینکه واردات دست کم با مجوز صورت گیرد و موجب توقف تولید داخلی نباشد گوش شنوایی نداشت. با وجود واردات ۱۵ ساله این محصولات به کشور جریان مخالف این فناوری تنها هنگامی نگران سلامت محصولات این فناوری شدند که در سال ۱۳۹۴ آغاز فرایند صدور مجوز تولید پنبه تراریخته اعلام شد. حجم انبوه شایعات بی اساس علیه محصولات تراریخته، به ویژه تولید ملی آن ها در حالی به جریان افتاده است که لزوم بهره برداری از فناوری مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته در قوانین و اسناد بالادستی تعریف شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.