گونه های کاکتوس باکمک فناوری کاربردهای تازه ای پیدا می کنند

کاشت کاکتوس اپونتیا اقدامی است که با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سه منطقه از کشور آغاز شده است تا به زودی شاهد توسعه و ترویج فناوری‌های مرتبط با آن در کشور باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمبود علوفه برای تامین غذای دام ها یکی از مشکلات در استان های جنوبی کشور است. این مسئله خود عاملی برای بیان زایی یا واردات علوفه می شود. اما راهکاری برای این مشکل وجود دارد. آن هم کشت گیاهان مقام است. سازمان خوار و بار جهانی (فائو) کاشت کاکتوس اپونتیا را به‌عنوان یکی از راه های غلبه بر مشکلات خشکسالی و تأمین علوفه در این مناطق خشک و نیمه خشک معرفی کرده است.

اپونتیا این گیاه مقاوم و سازگار با اقلیم های خشک و نیمه خشک قادر به تثبیت خاک، تأمین علوفه، تغذیه انسان و کاربردهای فراوان دارویی و صنعتی است. در میان گونه های کاکتوسficus indica   Opuntiouاز محبوبیت و کارایی بسیار بالایی به جهت توان تولید ذی توده بالا، تولید میوه تا 30 تن در هکتار و حداقل خار نسبت به سایر گونه های آن برخوردار است. این‌گونه که زیستگاه بومی آن کشور مکزیک است در حال حاضر در بسیاری از کشورها در 5 قاره جهان به‌صورت سنتی و صنعتی کشت می شود. 

این‌گونه می تواند نقش مهمی در اشتغال زایی و اقتصاد مقاومتی به خصوص تأمین علوفه برای دام در استان های خشک و نیمه‌خشک جنوب و جنوب شرقی کشور ایفا کند.

در این راستا با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشت این گونه در سه دانشگاه سیستان و بلوچستان، بوشهر و تربیت مدرس آغاز شده است. 

یک راهکار برای تامین غذای تازه دام است و از سویی چون این گیاه حاوی 80 درصد آب است منبعی برای تامین آب هم می شوند. علاوه بر آن این گیاه کاربردهای گسترده دارویی در اشکالی همچون ژل، قرص، پودر  و شربت تا داروهای آنتی اکسیدان دارد. پیش از این نیز کشت آن در کشور انجام می شد اما در این طرح هدف توسعه فناوری ها برای استفاده گسترده آن در صنعت دارو و تغذیه است. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.