پنبه تراریخته راهکاری برای فرار از سم‌پاشی‏‌های بی‌رویه

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: طرح کلان پنبه تراریخته شاید یکی از راهکارها برای فرار از سم پاشی‏‌های بی‎رویه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، قربانعلی روشنی در نخستین همایش ملی روز جهانی پنبه که با حضور مسئولان و کارشناسان کشوری و استانی و پنبه‌کاران در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار شد، عنوان کرد: چون ارزشمندترین گیاه از نظر ارزش افزوده در دنیا پنبه است به همین دلیل اکثر کشورهای توسعه یافته به این محصول توجه ویژه‎ای دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا اعداد قابل توجهی را به عنوان یارانه به این محصول اختصاص می ‏دهند، گفت: برای کشاورزان داخلی سخت است که بدون حمایت بتوانند با بازار جهانی رقابت کنند.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور ادامه داد: طرح کلان پنبه تراریخته شاید یکی از راهکارها برای فرار از سم‌پاشی‏های بی‎رویه باشد، برخی افراد مخالف سم‎هایی که به محیط، آب و خاک خسارت می‎زند، نیستند ولی وقتی در محصولی  اصلاح ژنتیکی اتفاق افتاده در مورد آن تبلیغات منفی می‎کنند.

وی بیان کرد: بسیاری کشورها پنبه تراریخته دارند، به طوری طراحی شده که اولین تغذیه آخرین تغذیه لارو خواهد بود و بقای نسل ندارد و عملکرد بسیار خوبی در شرایط شور داشته است. اگر مشکلات قانونی برطرف شود آمادگی داریم به سرعت این محصول را در اختیار جامعه کشاورزی قرار دهیم، به رغم اینکه پنبه محصولی است که باید برای تکنولوژی‎های بعد از کشت سرمایه‌گذاری کنیم و مکانیزاسیون را به کمک این محصول بیاوریم اما غفلت کرده‌ایم.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور عنوان کرد: در صنعت الیاف فقط 500 میلیارد دلار سود دارد ولی ما خیلی راحت غفلت کردیم و تسلیم شعاری شدیم که می‎گوید لذتی که در واردات است در تولید نیست. 50 درصد نیاز کشور امسال تامین خواهد شد

در این همایش همچنین مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال 90 هزار و 250 هکتار در کشور پنبه کشت شده که در مقایسه با سال گذشته رشد 27 درصد داشته است.

ابراهیم هزارجریبی افزود: امیدواریم با تلاش‎هایی که صورت گرفته در عملکرد هم شاهد رشد 80 درصدی باشیم و به تولید 228 هزار تن که طبق برنامه است، برسیم.

وی پیش بینی کرد: امسال حدود 65 تا 70 هزار تن الیاف پنبه تامین شود که براساس مصرف سال گذشته 50 درصد از نیاز کشور تامین خواهد شد.

هزارجریبی بیان کرد: هرچند کشاورزان به برنامه‏ خوداتکایی لبیک گفتند و سطح زیر کشت و عملکردها افزایش یافت اما هنوز راضی کننده نیست و انتظار داریم حاصل کار کشاورزان به نحو مطلوبی خریداری شود تا در سال‌های آینده توسعه این محصول را به صورت پایدار داشته باشیم.

وی کنترل آفات را یکی از معضلات اصلی زراعت پنبه دانست و گفت: به رغم اینکه پنبه از گیاهان پرآفت است، اما پاییز سال قبل در این خصوص نشست‎های متعددی داشتیم که نتیجه آن منجر به تشکیل کمیته تخصصی گیاه پرشکی پنبه در سازمان حفظ نباتات شد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی افزود: سه استان مهم گلستان، خراسان‌رضوی و فارس را در پایلوت‏های حمایتی قرار دادیم و امسال با توجه به اینکه در برخی از مناطق آفات بیشتری داشتیم، کنترل بهتری صورت گرفت.

وی ادامه داد: سازمان حفظ نباتات باید سبد سموم مربوط به آفات مختلف را متنوع کرده تا کشاورزان استفاده بهتری ببرند هرچند مبارزه‏ های بیولوژیک هم در دستور کار قرار دارد. به رغم اینکه در بخش برداشت پنبه گام‎های خوبی برداشته شده و تسهیلات کم‌بهره و یارانه‎های دولتی تامین شد اما بنا به دلایلی نشد کمباین‎ها را از کشورهای مختلف وارد کنیم.

هزارجریبی عنوان کرد: شرکت‎های داخلی تولیداتی از کمباین‎ها دارند که گلایه کشاورزان در خصوص کیفیت نداشتن این کمباین‎ها در برداشت و دیگر ایرادات اعلام شد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.