استفاده بهینه از آب تجدید پذیر در کشور/90 درصد مصرف بی‌رویه ایران نسب به سرانه جهانی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مردم ایران با مصرف 140 درصدی از آب تجدید پذیر کشور بیش از 90 درصد بی‌رویه نسبت به سرانه جهانی دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از روابط عمومی دانشکده محیط زیست، دکتر عیسی کلانتری پیش از ظهر امروز در پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اطلاح نباتات که در موسسه تحقیقات و اصلاح نهال بذر کرج برگزار شد، گفت: باید در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور اتفاقات جدیدی‌ افتد و بهتر است انجمن‌های مربوطه در تصمیم گیری‌های خود تجدید نظر داشته باشند.

وی افزود: تمدن غنی ایران بر اثر تصمیمات اشتباه افراد در حال نابودی است، متاسفانه برخی راه اشتباه را رفته‌اند و امروز باید در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی و محیط‌زیست روش جدید را در پیش گیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در کشور ایران بیش از یک و نیم میلیارد نفر فرصت کافی را برای تولید غذا دارند اما انجمن‌های علمی و ملی کشور این فرصت را نادیده گرفته‌اند.
 
کلانتری با اشاره به شرایط مردم خوزستان، بیان کرد: مردم این منطقه از وضعیت حال حاضر گلایه‌مند هستند و باید تدابیری در راستای تأمین نیاز آنان در دستور کار خود قرار دهیم. وی در ادامه از تغییر مسیر بارش‌های ایران به سمت شمال کشور اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر 5 تا 10 درجه از بارش‌های کشور به سمت شمال می‌رود.
 معاون رئیس جمهور تصریح کرد: از طرف دیگر شاهد خشکی دریاچه ارومیه هستیم اما از سال 77 به مسئولان هشدارهای لازم در این زمینه داده شده بود و اگر گوش شنوایی وجود داشت امروز شاهد چنین اتفاق تلخی نبودیم.
 کلانتری از پیش‌بینی خشکی دریاچه هامون خبر داد و اضافه کرد: در مناطق مربوطه از جمله سیستان و بلوچستان و همچنین زابل، سرمایه گذاری 850 دلاری انجام شد تا از خشکی این دریاچه جلوگیری و بیش 46 هزار هکتار زمین آب‌رسانی شود. به گفته وی این اقدام هیچ نتیجه مثبتی در پی نداشت و در نهایت تنها سه میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه هامون شد.
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: نباید روش 10 سال گذشته را در کشور ادامه دهیم چرا که روند بارش باران وشرایط اقلیمی کشور تغییر کرده است از همین رو باید اقدامات در حوزه زراعت و اصالاح نباتات به روز شود. کلانتری تأکید کرد: گروهی بدون آگاهی و علم کافی به حوزه‌های زیست محیطی وارد می شوند، نباید اجازه دهیم افرادی که سررشته از حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ندارند وارد این عرصه شوند.
وی با بیان اینکه 130 درصد از آب تجدید پذیر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، یادآور شد: بحران آب کشور را تحت فشار قرار داده است و به یکی از معضلات اصلی تبدیل شده که این در حالی است که سایر کشور ها تنها 40 درصد از آب تجدید پذیر را مصرف می کنند.
 معاون رئیس جمهور ادامه داد: در مورد تالاب انزلی نیز اقداماتی شده است که در این راستا 50 هزار میلیارد تومان از سوی دانشگاه تهران تأمین شد در حالیکه گروه دیگر از متخصصان جوان کشور مدعی هستند با یک درصد این هزینه معضل تالاب انزلی را مرتفع خواهند کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مردم ایران با مصرف 140 درصدی از آب تجدید پذیر کشور بیش از 90 درصد بی‌رویه نسبت به سرانه جهانی دارند.

  
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.