جشن ثبت جهانی ذخیره گاه زیستکره کپه داغ در خراسان شمالی برگزار شد

جشن ثبت جهانی ذخیره گاه زیستکره کپه داغ با حضور معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان استاندار خراسان شمالی و مسئولین استان در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از روابط عمومی دانشکده محیط زیست، محمد رضا خباز استاندار خراسان شمالی در جشن ثبت جهانی ذخیرگاه زیست کره کپه داغ خراسان شمالی در یونسکو، اظهار داشت: ثبت جهانی این منطقه ارزشمند به عنوان سیزدهمین ذخیره گاه زیستکره ایران با تلاشی حدودا 2 ساله محقق شده است.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن، کفران نعمات خدا را موجب نزول عذاب الهی دانست و افزود: وجود قابلیت های زیستی متنوع گیاهی و جانوری و مواهب طبیعی در منطقه گلیل و زیستگاه کپه داغ، نشانه عنایت خاص الهی به مردم این خطه است.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به فرایند دشوار مستندسازی ظرفیت های منطقه و اقناع سازمان بین المللی یونسکو برای ثبت جهانی این ذخیره گاه ارزشمند زیستی خاطرنشان کرد: از این پس این منطقه زیر نگاه بین المللی است و سازمان حفاظت محیط زیست هم بر مبنای کارهای علمی برای رشد منطقه و بهره مندی مردم از این ظرفیت توجه ویژه تری به آن خواهد داشت.

خباز از آثار و نتایج ارزشمند ثبت جهانی کپه داغ را معرفی این منطقه به ویژه گلیل شیروان به گردشگران داخلی و خارجی خواند.

این گزارش می افزاید: معاون دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز ثبت جهانی ذخیره گاه زیستی کپه داغ خراسان شمالی را آغازی بر یک ماجرای بزرگ و سرآغاز یک رشته فعالیت های علمی با راه اندازی مرکز پژوهشی و کارگاه های علمی بین المللی توصیف کرد.

بهمن نامور مطلق با اشاره به گسترش مخاطرات زیستی که آینده زندگی بشر در کره زمین را تهدید می کند، گفت: توسعه مدنظر یونسکو مردم محور است؛ به این معنا که نه فقط باید از آب و خاک محافظت کرد، بلکه باید محور حفاظت را فرهنگ و آداب و رسوم مردم جوامع محلی دانست و از آن صیانت کرد تا ضمن جلوگیری از تخریب تنوع زیستی، از تنوع فرهنگی و میراث جامعه بشری نیز صیانت شود.

وی کپه داغ را یک بانک ژنتیکی برای جهان توصیف کرد و افزود: برای صیانت از این ذخیره ژنتیکی مردم باید ذینفع باشند و این امر هم با حمایت از رشد صنایع خلاقانه مردمی و میراث و صنایع فرهنگی منطقه میسر می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که فعالیت های علمی و پژوهشی در این منطقه اتفاق بیفتد، گفت: نحوه زندگی کردن مردم در این منطقه باید صیانت شود چرا که با از بین بردن تنوع زیستی، کل انسانیت به خطر می افتد.

نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: با ثبت جهانی کپه داغ نه فقط منافع عشایر منطقه و جوامع محلی به خطر نمی افتد، بلکه جامعه جهانی تلاش خواهد کرد که از این منطقه باارزش زیست محیطی حفاظت کند.

عبدالرضا عزیزی افزود: ثبت این منطقه زمینه ارتقای معیشت مردم این خطه را با سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و بوم گردی فراهم کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.