فقر بزرگترین چالش زیست محیطی است

فقر بزرگترین چالش زیست محیطی به شمار می‌آید،گفت: ایجاد اشتغال پایدار به ویژه برای جوامع محلی بسیار اهمیت دارد و برای دستیابی به اشتغال پایدار باید از همه فناوری‌ها استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، دکتر اسکندر امیدی نیا سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان زیست،  در نشست خبری که امروز در دانشکده محیط زیست کرج برگزار شد، با اشاره به این که فقر بزرگترین چالش زیست محیطی به شمار می‌آید،گفت: جامعه فقیر برای جبران فقر خود ناچار دست به هر کاری می‌زند که همین موضوع محیط زیست را در معرض آسیب قرار می‌دهد. باید بتوانیم به نیازها پاسخ فنی درستی بدهیم. ایجاد اشتغال پایدار به ویژه برای جوامع محلی بسیار اهمیت دارد و برای دستیابی به اشتغال پایدار باید از همه فناوری‌ها استفاده کنیم البته استفاده از تکنولوژی باید در ساختار و رویکرد محیط زیستی رخ دهد.

امیدی‌نیا افزود: دیگر محیط زیست مساوی با مفاهیم مثل «دست نزن» یا «جیز است» نیست. نمی‌توان دور محیط زیست سیم خاردار کشید بلکه باید در چارچوب محیط زیست از همه فناوری‌ها نیز استفاده شود. علم و فناوری همیشه با چالش‌هایی مواجه بوده است. باید بتوانیم از فرصت‌های فناوری استفاده کنیم و مضرات آن را کنار بگذاریم .

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه قوانین و آیین‌نامه‌های متناقض یکی از مشکلات کشور ما است، گفت: در یک سمت به حفظ آب و محیط زیست توجه می‌شود و در سمت دیگر تنها روی اشتغال تمرکز می‌شود، درحالی که این دو موضوع باید باهم جمع شود. تراریخته دانشی مبتنی بر مهندسی ژنتیک است و هیچکس نمی‌تواند بگوید که علم بد است. باید هر فناوری را برای خود کرده و آن را بومی سازی کنیم.

 وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی تبدیل خواهد شد، گفت: بر اساس بخشنامه شورای عالی اداری و استخدامی کشور، آموزش عالی تنها باید یک متولی داشته باشد. در این رویکرد جدید آموزش عالی تنها می‌تواند در یک واحد متمرکز باشد علاوه بر این رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست نیز تغییر کارکرد دانشکده محیط زیست است.

وی با بیان اینکه دانشکده محیط زیست تجربه تاریخی روشنی دارد، اظهار کرد: باید از ظرفیت دانشکده محیط زیست برای بالا بردن راندمان سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کنیم.

رییس دانشکده محیط زیست کرج  با اشاره به اینکه دوره‌های محیط بانی یکی از مهمترین رشته‌ها است، گفت: دوره‌های کوتاه‌مدت و دوره های ساختارمند دیگری در قالب مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته برای محیط بانی دیده شده است. در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست گام‌هایی برداشته است و سعی دارد آموزش همه جانبه دوره‌های محیط بانی در این دانشکده  صورت گیرد.

امیدی‌نیا افزود: دنبال اخذ مجوزهای لازم برای تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی هستیم. تداوم فعالیت دانشکده محیط زیست با رشته‌های گذشته اولویت سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم درحوزه محیط بانی به شکل آکادمیک گام برداریم باید دوره‌های مرتبط با آن ایجاد شود. کلیات رشته محیط بانی در اولین جلسه وزارت علوم مطرح شده است .

رییس دانشکده محیط زیست افزود: هدف سازمان حفاطت محیط زیست ازدست دادن یک ظرفیت نیست بلکه سعی داریم بهره وری دانشکده محیط زیست را بالا بریم تا پاسخگوی چالش‌های سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

امیدی‌نیا با بیان این که پیش از اینکه محیط‌بان‌ها بدون آموزش وارد خدمت می‌شدند، گفت: بنا به دستور سازمان حفاظت محیط زیست محیط بانانی که آموزش ندیده‌اند نباید وارد عملیات شوند بنابراین لازم است قبل از اینکه به محل خدمت خود اعزام شوند دوره‌های آموزشی را طی کنند. حوزه محیط بانی به شدت تخصصی است. حتما باید یک نهاد آموزشی مسئولیت آموزش آکادمیک آن‌ها را بر عهده بگیرد. محیط‌بانانی که وارد عرصه محیط زیست می‌شوند حتما باید آموزش دیده باشند.

رییس دانشکده محیط زیست تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست حتما باید نیروی خودش را تربیت کند و برای این کار نیز نیاز به هیات علمی دارد.

امیدی‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی اعضای هیت علمی این دانشکده به کار خود ادامه خواهند داد، گفت: به‌طور قطع از اعضای هیات علمی دانشکده برای آموزش محیط بانی استفاده خواهد شد.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت زیست در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسنا در مورد وضعیت مجوز دهی به مدارس طبیعت اظهارکرد: مدارس طبیعت هم ابزاری برای اجتماعی کردن محیط زیست است اما هنوز بستر قانونی آن وجود ندارد. سازمان حفاظت محیط زیست هم قصد ندارد کار غیر قانونی انجام دهد بنابراین باید ساختارهای اداری و قانونی مربوط به مدارس طبیعت ایجاد شود. این موضوع در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده است و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان عضوی از اتاق فکر در این زمینه همکاری داد.

امیدی‌نیا تاکید کرد: از همه فرصت‌ها و ابزارها که درراستای اجتماعی کردن مسائل محیط زیست باشد، استفاده می‌کنیم. در صورت فراهم شدن بستر اجرایی و قانونی مدارس طبیعت از این نهاد حمایت خواهیم کرد بنابراین فعلا دست نگه داشته‌ایم تا زیرساخت‌های قانونی مدارس طبیعت فراهم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صدور مجوز تاسیس مدارس طبیعت برعهده وزارت اموزش و پرورش است،گفت: مسلما متولی مدرسه آموزش وپرورش است و هرجا لفظ مدرسه استفاده شود به آموزش و پرورش مربوط می‌شود .

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی در مورد موضع سازمان حفاظت محیط زیست درقبال تولید انبوه محصولات تراریخته در کشوراظهارکرد: همه می‌دانیم که ۸۰ تا ۸۵ درصد سرزمین ایران خشک و نیمه خشک است. در شرایط کنونی ناچاریم که در حوزه کشاورزی به سمت استفاده از تکنولوژی و دانش‌های نوین حرکت کنیم .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.