کاهش تولید متان با ایجاد تغییراتی در میکروب های روده دام

یک گروه بین المللی از محققان، میکروب های روده گونه های مختلف گوسفندان را تجزیه- تحلیل کردند و دریافتند با ایجاد تغییراتی در این میکروب ها، می توان میزان متان تولید شده توسط این جانوران را کاهش داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از مرکز جامع اطلاع رسانی زیست فناوری کشاورزی، گاز متانی که از بدن دام ها خارج می شود، توسط خود جانور تولید نمی شود بلکه میکروب های روده در جریان تجزیه غذا این گاز را تولید می کنند.

محققان با بررسی میکروبیوم موجود در روده دو گروه از گوسفندان که یک گروه مقادیر زیادی از گاز متان را تولید می کرد و گروه دیگر مقدار نسبتاً اندکی از این گاز را تولید می کرد، دریافتند تفاوت این دو گروه در میکروب هایی است که هیدروژن مصرف می کنند. در این بررسی ها مشخص شد گوسفندانی که متان زیادی تولید می کنند، اکثریت میکروبهای روده شامل متانوژن ها هستند که هیدروژن را مصرف کرده و متان آزاد می کنند. اما در سایر گوسفندان، میکروب هایی که گاز متان تولید نمی کنند، اکثریت را به خود اختصاص داده اند.

به گفته محققان با استفاده از این اطلاعات می توان رژیم غذایی گوسفندان را به گونه ای تغییر داد که هیدروژن کمتری در اختیار میکروب ها قرار گیرد. این امر موجب تغییر ساختار میکروبیوم روده گوسفندان شده و در نهایت موجب کاهش گاز متان آزاد شده در اتمسفر شود.

با وجود اینکه دی اکسیدکربن شایع ترین گاز گلخانه ای محسوب می شود، اثری که گاز متان بر تغییرات آب و هوایی زمین دارد ۲۸ برابر بیشتر از دی اکسید کربن است، زیرا این گاز قابلیت بالایی در به دام انداختن گرما دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه International Society for Microbial Ecology Journal منتشر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.