تغذیه و سوخت رسانی سیاره توسط جلبکهای کریسپر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از مرکز جامع اطلاع رسانی زیست فناوری کشاورزی مطالعات نشان می‌دهد که مقادیر زیادی دارو و سوخت‌های تجدیدپذیر می‌تواند توسط جلبک‌ها با استفاده از تکنیک جدید ویرایش ژن (CRISPR) تولید شود. دانشمندان روشي را ايجاد کرده‌اند که مي‌تواند منجر به ایجاد روش‌هاي ارزان و سازگار با محيط زيست در صنايع آرایشی، پلاستيک و مواد غذايی شود.

دانشمندان دانشگاه ادینبرگ به‌دنبال بهبود کارایی ویرایش ژن جهت افزایش عملکرد محصول در جلبک برای استفاده در تولید مکمل‌های غذایی و دارو هستند. این دانشمندان تلاش کرده‌اند تا تکنیکی را ایجاد کنند که در جلبک‌ها کارآمد باشد.

این تکنیک از مولکول‌هایی موسوم به مولکول‌های CRISPR استفاده می‌کند که مانند قیچی DNA  را برش می‌دهد و به محقق این امکان را می‌دهد که ژن‌های جدیدی را اضافه کنند یا ژن‌های موجود را اصلاح نمایند. دانشمندان قیچی مولکولی CRISPR و قطعات کوتاه DNA را به‌طور مستقیم به سلول‌های جلبک Chlamydomonas reinhardtii اضافه کردند تا تغییرات دقیقی را در کد ژنتیکی آن ایجاد کنند.

روش جدید آنها اختصاصی‌تر است و کارایی را در مقایسه با تکنیک‌های قبلی 500 برابر افزایش می‌دهد. این کشف می‌تواند پتانسیل صنعت جهانی جلبک را  که پیش‌بینی شده تا سال 2024 به ارزش 1.1 میلیارد دلاری برسد، افزایش دهد.

این روش همچنین می‌تواند به‌طور بالقوه برای مهندسی کردن محصولات جهت افزایش عملکرد، بهبود مقاومت به بیماری‌ها یا قادر ساختن گیاهان به رشد در شرایط آب و هوایی سخت مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر Attila Molnar از دانشگاه Edinburgh که این مطالعه را هدایت کرده و نتایج تحقیقاتی تیم وی در مجله Proceeding of the National Academy of Science منتشر شده است، می‌گوید: “یافته‌های ما نشان از پیشرفت کلیدی در مهندسی ژنوم جلبک در مقیاس بزرگ دارد. روش ما برای گستره وسیعی از گونه‌ها قابل استفاده است و می‌تواند راه را برای ایجاد جلبکِ طراح که دارای بسیاری از برنامه‌های کاربردی بیوتکنولوژی است، هموار کند “.