رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران: هیچ محصول «ارگانیک» در ایران وجود ندارد، کلاهبرداری است

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران گفت: با شرایط آلودگی هوا و محیط زیستی که بر ایران حاکم است، هر موادغذایی که به نام ارگانیک عرضه می شود، دروغ است و هیچ محصول ارگانیکی در ایران وجود ندارد. رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران سوال کرد که چرا وزارت بهداشت به موارد کلاهبرداری با نام محصول ارگانیک وارد نمی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی پایان تیتر، این روزها بازار فروش محصولات ارگانیک داغ است و فروشندگان با چند برابر قیمت به اصطلاح محصول ارگانیک به مشتری خود تحویل می دهند، خرید و فروشی که ابعاد کلاهبرداری در خود دارد.

اینکه آلودگی هوا تا چه میزان بر سلامت گوشت حیوانات و گیاهان اثر گذار است و مصرف این مواد غذایی توسط انسان چه تاثیری بر سلامت دارد . محصولات ارگانیک در ایران چه مفهومی دارند و چرا وزارت بهداشت نسبت به این نامگذاری محصولات ارگانیک در کشور و خرید و فروش آنها دخالت نمی کند ،سوالاتی بود که رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران و مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت به آن پاسخ دادند که در ادامه می خوانید:

هر موادغذایی که به نام ارگانیک عرضه می شود، دروغ است

پیام محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران تاکید کرد: باشرایط آلودگی هوا و محیط زیستی که بر ایران حاکم است، هر موادغذایی که به نام ارگانیک عرضه می شود، دروغ است و هیچ محصول ارگانیکی در ایران وجود ندارد. برخی فکر می کند محصولاتی که حاصل پرورش روستایی است ارگانیک است در حالی که آلودگی محیط زیست بر محصولات روستایی نیز تاثیر می گذارد.

محصول روستایی که به نام  ارگانیک عرضه می شود بسیار خطرناک هستند

محبی با تاکید بر این که در حال حاضر شرایط تولید فرآورده دامی را نداریم، افزود: برای تولید محصولات دامی ارگانیک باید محیط ارگانیک وجود داشته باشد و خوراک ارگانیک به دام داده شود. مگر با این شرایط آب و هوا (آلودگی هوا، محیط زیست و آب) حاکم بر ایران می توانیم محصول ارگانیک کشاورزی داشته باشیم تا خوراک ارگانیک شود. اتفاقا محصول روستایی که به نام محصول ارگانیک عرضه می شود بسیار خطرناک است چرا که معلوم نیست  بهداشت، خوراک، کنترل دارویی آن درست بوده یا خیر! این دقیقا کلاهبرداری است که در ایران انجام می شود. مثلا شیری که هیچ کارخانه ای قبول نمی کند، به عنوان شیر سنتی به فروش می رسد و بالای آن نوشته شده «ارگانیک» و نمی دانم چرا وزارت بهداشت به این مورد رسیدگی نمی کند. چون کسی اجازه ندارد در ایران از کلمه «ارگانیک» استفاده کند.

نبود قانون برای استفاده از کلمه ارگانیک

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران سوال کرد که چرا وزارت بهداشت به موارد کلاهبرداری با نام محصول ارگانیک وارد نمی شود .

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد  استفاده از کلمه «ارگانیک» بر محصولات در ایران بر اساس اینکه شرایط محصول ارگانیک در ایران وجود ندارد گفت: در ایران آیین نامه ای برای استفاده از کلمه «ارگانیک» وجود ندارد. استفاده یا عدم استفاده از این کلمه تابع قانون خاصی نیست. در بسیاری از موارد از کلمه «ارگانیک» استفاده می شود به طور مشخص ممکن است تعریف علمی ارگانیک نگنجد. وقتی این کلمه به کار می رود یعنی باید از صفر تا صد رصد شده باشد. رصدی در ایران وجود ندارد و اطلاق این واژه منع خاص قانونی ندارد. در بعضی کشورها طبق استانداردهای خاص محصولات ارگانیک تجاری سازی شده و رسمیت پیدا کرده باشد. ولی در ایران محصولات ارگانیک تحت استاندارد خاص نداریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.