توجه به بیوتکنولوژی یکی از راهکار‌های برون رفت از تحریم است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دومین همایش روز زیست فناوری توجه به این حوزه را برای برون رفت از شرایط سخت تحریمی، بسیار مهم خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ايلام بيدار ، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دومین همایش روز زیست فناوری که با حضور پژوهشگران این حوزه در محل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد در خصوص نحوه شکل گیری بایو دی گفت: از حدود دو سال پیش ایده جهت دهی و هماهنگی فعالیت‌ها مطرح شد؛ از تابستان ۹۷ بود که رایزنی‌ها شکل گرفت و اولین بایو دی پارسال انجام شد و نشانه خوبی برای همکاری بود. 

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: ارزیابی طرح‌ها به منظور رفع اشکالات انجام شده است که در این مدت از سال گذشته تا به حال به برخی از اهداف خود دست یافته ایم و هدف از برگزاری مراسم این روز تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف است.

او با تاکید بر نقش حوزه زیست فناوری در پیشرفت کشور تاکید کرد: آنچه مهم است برنامه ریزی در جهت حوزه‌های راهبردی است که بسیار حائز اهمیت است و اگر دانشگاهی در این حوزه ضعیف عمل کند عقب می‌ماند.

خاکی صدیق در ادامه با اشاره به نکات مهمی که باید در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: اولین نکته‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که باید دنبال پروژه‌های کلانی در این زمینه باشیم تا بتواند بازتاب ملی در داخل کشور داشته باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: محور دوم این است که باید این ایده‌ها در حوزه بین المللی مطرح شود که با توجه به تحریم وظیفه سنگینی بر دوش ما است، باید بتوانیم با ساز و کار و تعریف پروژه‌ها به نوعی در حوزه کاری خود یعنی حوزه علمی تحریم‌ها را بشکنیم. یکی از زمینه‌ها و مسیر‌هایی که در حال حاضر باز است و می‌توان جذب سرمایه کرد زیست فناوری است.

خاکی صدیق ادامه داد: تعریف حوزه‌های بین رشته‌ای در زمینه زیست فناوری نکته حائز اهمیت دیگری است که باید در آن، حوزه‌های جدید فناوری که آینده کشور را تامین می‌کند تعریف شود.

وی راه اندازی مراکزی با محوریت زیست فناوری را به عنوان چهارمین محور مهم خواند و اظهار کرد: محور چهارم که محور کلانی محسوب می‌شود حرکت به سمت راه اندازی یک مرکز با محوریت زیست فناوری یا مهندسی علوم زیستی در حالت ایده آل مانند دانشکده یا ایجاد مرکزی است که بتوان فعالیت‌ها را در آن تقویت کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم نکته بعدی را ورود علوم پایه به حوزه زیست فناوری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر علوم پایه در کشور گرفتار یک ضعف بنیادین شده و اگر علوم پایه ضعیف شود، آینده علوم مهندسی را به مخاطره می‌اندازد. یکی از راه‌های برون رفت از این معضل، توجه به طرح‌های پژوهشی و زیستی است که باید بیشتر به آن توجه شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم که بتوانیم در این راه موفق و موثر باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.