کاربرد تکنولوژی‌های نوین برای تولید میوه‌ها و سبزیجات بهتر

پژوهشگران به نتایج تازه ای دست یافته اند که نشان می دهد تکنولوژی‌های جدید می‌توانند فواید محصولات گیاهی را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از مرکز اطلاع رسانی زیست فناوری کشاورزی، گروهی از پژوهشگران با انتشار مقاله‌ای در نشریه Trends in Plant Science به این موضوع پرداخته‌اند که چگونه تکنولوژی‌های به‌نژادی جدید می‌توانند شکل، اندازه، رنگ و فواید محصولات گیاهی را بهبود بخشیده و به‌نژادی سنتی را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

در این مقاله نویسندگان شرح داده‌اند که به‌نژادی سریع با استفاده از کریسپر دیگر نیازی به اضافه کردن توالی‌های DNA مانند آن‌چه در گیاهان اصلاح شده ژنتیکی وجود دارد، نخواهد داشت. در عوض این تکنولوژی‌های به‌نژادی به دانشمندان این امکان را می‌دهند تا ژن‌های موجود به ویژه ژن‌های فاکتورهای رونویسی MYB که بسیاری از صفات گیاهی مدنظر مصرف‌کنندگان را کنترل می‌کنند ویرایش کنند.

هم‌چنین اطلاعات به دست آمده از این آزمایش‌ها می‌توانند برای تغییر معیارهای گزینش در برنامه‌های به‌نژادی سنتی نیز مورد استفاده قرار گیرند. Allan می‌گوید: “فاکتورهای رونویسی MYB اغلب ترکیباتی را که در تولید رنگ میوه‌ها و سبزیجات نقش دارند تنظیم می‌کنند. به علاوه این ترکیبات برای سلامتی انسان مفید هستند. به عنوان مثال سبب کاهش بیماری‌های قلبی عروقی شده و می‌توانند به عنوان ویتامین عمل کنند. با استفاده از MYBها به منظور افزایش این ترکیبات جهت تولید رنگ غنی‌تر، می‌توانیم محصولاتی را تولید کنیم که هم برای مصرف‌کنندگان، جذاب و هم در رژیم غذایی انسان سودمند باشند.”

این روش برای قسمت داخلی میوه‌ها نیز به شکل مشابه عمل می‌کند. به عنوان مثال سیب و سیب‌زمینی دارای بافتی بی‌رنگ هستند و این گونه برداشت می‌شود که عناصر غذایی در پوست میوه متمرکز هستند. اما با تغییر MYBها به منظور تولید مقادیر بیش‌تری از ترکیبات در بافت میوه، دانشمندان می‌توانند میوه‌ها و سبزیجاتی را تولید کنند که تمام قسمت‌های آن‌ها دارای مقدار یکسانی از ویتامین‌ها باشند. این تکنولوژی می‌تواند برای بهبود طعم و بافت میوه‌ها نیز استفاده شود. Allan حتی پیشنهاد می‌دهد که این تکنیک می‌تواند از طریق ایجاد حق انتخاب بیش‌تر در کشورهای توسعه یافته و تولید محصول بیش‌تر در کشورهای در حال توسعه، انقلاب سبز جدیدی را آغاز کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.