نامه سر گشاده جامعه علمی به نماینده مجلس در خصوص برچسب گذری محصولات تراریخته

اخیرا جناب آقای عباس گودرزی نماینده محترم مردم بروجرد در مجلس اعلام کرده است که «قرار بود روی محصولات تراریخته برچسب نصب شود که تاکنون انجام نشده، لطفا پیگیری‌های لازم انجام شود».

جامعه علمی که با مشارکت در تدوین قانون ایمنی زیستی -که برچسب گذاری محصولات تراریخته را الزامی کرده است- و همچنین با مبارزه با شایعاتی که امنیت روانی مردم را در حوزه تغذیه نشانه گرفته اند، تا امروز نقش مهمی در استیفای حق مردم و روشنگری در جامعه در این حوزه ایفا کرده است، نامه سرگشاده زیر را خطاب به نماینده مردم بروجرد در مجلس آماده کرده است.

بسمه تعالی

جناب آقای عباس گودرزی

نماینده محترم مردم بروجرد در مجلس

سلام علیکم.

با احترام، اخیرا اظهاراتی از شما مبنی بر اینکه برچسب گذاری محصولات تراریخته صورت نگرفته است، منتشر شده است. همانطور که مستحضرید بر اساس تبصره ذیل بند چ قانون برنامه ششم توسعه (مصوب سال 1395) و آیین نامه بند ب ماده 7 قانون ایمنی زیستی (مصوب 96) وزارت بهداشت موظف به برچسب گذاری محصولات تراریخته است.

جامعه علمی نیز ضمانت اجرایی این قانون را پیگیری کرده است و در حال حاضر تمام محصولاتی که حاوی ماده «تغییر شکل یافته ژنتیکی» هستند، برچسب گذاری می شوند. در ادامه تصویر تعدادی از محصولات برچسب گذاری شده تقدیم  حضور میشود.

نماینده مجلس موظف به مطالعه و تحقیق و بیان کردن واقعیت و پیش بردن منافع مردم است. اما متاسفانه در خصوص محصولات تراریخته عده­ ای از نمایندگان مردم درمجلس هنوز اطلاعات دقیقی ندارند و اظهارات آنها به تاسی از گروه هایی انجام میشود که از جمله ادعاهای انها تولید ویروس بی ایمانی با روش تراریخته و  آخرین اقدام آنها سوزاندن کتاب مرجع پزشکی بوده است!

گاهی در آستانه انتخابات اظهارات درست و غلط زیادی از سوی عده ای منتشر می شود که ذهن مردم را درگیر می کند. جامعه علمی امیدوار است نمایندگان محترم توجه داشته باشند گاهی اظهارات نادرست ناشی از داشتن اطلاعات غلط نتیجه عکس خواهد داد. یعنی حتی اگر از سوی شورای محترم نگهبان مورد توجه قرار نگیرد، مردم متوجه ضد و نقیض گویی ها خواهند شد و ممکن است به کاهش محبوبیت منجر شود.

مدتی است اظهارات و اقدامات  نابخردانه بسیاری مثل ادعای ترشح هورمون از بطری های آب و کوچک شدن آلت تناسلی بخاطر استفاده از پلاستیک،  آلودگی آب زمزم به ویروس، تولید ویروسی که دینداری را از بین میبرد، سرطان زا بودن روغن های تراریخته موجود در بازار، تشویق مردم به واکسن نزدن، تشویق مردم به نخریدن محصولات بسته بندی شده و تایید شده وزارت بهداشت و در عوض سوق دادن انها به سوی محصولات فله ای و بسته بندی نشده تحت عنوان محلی و ارگانیک، سوزاندن کتاب مرجع پزشکی، حرام اعلام کردن داروهای شیمایی تجویز شده توسط پزشکان، تراریخته بودن نیمی از برنج ایران، مضر بودن محصولات تراریخته و عدم نظارت وزارت بهداشت بر محصولات تراریخته و…. از سوی عده ای مطرح شده و صورت گرفته است.

جامعه علمی از مراجع  قضایی ذیربط استدعا دارد که با کسانی که در کالبد خیرخواهان سلامت، قصد پیشبرد مقاصد اقتصادی و یا سیاسی خود را دارند و بدون مستندات لازم با مطرح کردن اظهارات بی‌پایه، جایگاه نظارتی سازمان هایی مانند سازمان غذا، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را زیر سوال میبرند و کسانی که  قصد دارند در آب گل آلود فضای ملتهب ایجاد شده ماهیگیری کنند برخورد جدی نماید.

تصاویری از تعدادی از محصولات برچسب گذاری شده موجود در بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.