انقلاب سبز جدید در دانشگاه آکسفورد؛

کشف ژنی که موجب افزایش عملکرد می شود

محققان دانشگاه آکسفورد و آکادمی علوم چین ژن جدیدی را کشف کرده اند که عملکرد و کارآیی کود را بهبود می بخشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، محققان دانشگاه آکسفورد و آکادمی علوم چین ژن جدیدی را کشف کرده اند که عملکرد و کارآیی کود را بهبود می بخشد. در طول انقلاب سبز، واریته هایی ایجاد شدند که عملکرد بالایی داشتند. این واریته ها امروزه هنوز هم استفاده گسترده ای دارند. تعداد پنجه ها به ازای هر گیاه در این واریته ها افزایش یافته است. علاوه بر آن استفاده از کود نیتروژن برای افزایش عملکرد دانه نیز افزایش می یابد. با این حال، کودهای کشاورزی برای کشاورزان پر هزینه بوده و خساراتی را نیز به محیط زیست وارد می کنند.

پژوهشی که توسط پروفسور شیانگدونگ فو از موسسه ژنتیک و زیست شناسی آکادمی علوم چین و پروفسور نیکلاس هاربرد از گروه علوم گیاهی دانشگاه آکسفورد انجام شده است، برای اولین بار ژنی را کشف کرده است که می تواند با توسعه واریته های با عملکرد بالای جدید که تعداد پنجه و عملکرد دانه بالایی دارند و مصرف نیتروژن کمتری دارند، جهت نیل به کشاورزی پایدار کمک کند.

این مطالعه یک ژن برنج را نشان می دهد که در پاسخ به دریافت نیتروژن، تجمع پروتئینی به نام NGR5 را در سلول های گیاهی افزایش می دهد. تجمع NGR5 با تحریک نیتروژن سپس ساختار ژن های مهار رشد پنجه را تغییر می دهد، آنها را خاموش می کند و در نتیجه تعداد پنجه های گیاه و در نتیجه عملکرد را افزایش می دهد. تعداد پنجه نیز توسط پروتئین های تقویت کننده انشعاب DELLA افزایش می یابد. این مطالعه نشان داد که رشد پنجه محصول تعامل پیچیده بین پروتئین های NGR5 و DELLA است. نتیجه این پژوهش در مجله معتبر ساینس به چاپ رسیده است.

منبع

تهیه و تنظیم خبر: سمیرا کهک، عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.