نقش دانشگاهیان در فرهنگسازی تکنولوژیهای جدید

رئیس شاخه دانشجویی انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره نقش مهم دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در فرهنگسازی تکنولوژی‌های جدید گفت: دانشگاهیان باید به فکر نسل جدیدی از دانشگاه‌ها با نام دانشگاه کار آفرین باشند تا تولیدات علمی مستقیم به بهره‌برداری برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، مهندس علیرضا علیزاده، رئیس شاخه دانشجویی انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره نقش مهم دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در فرهنگسازی تکنولوژی‌های جدید، خاطر نشان کرد: امروزه دانشگاه‌ها سنگر اصلی مبارزه با جهل و موتور محرک تولید علم و آگاهی هستند و باتوجه به شرایط تحریم‌های طولانی دولت آمریکا باید به سمت تولید محور بودن علوم دانشگاهی رفت. ما دانشگاهیان باید به فکر نسل جدیدی از دانشگاه‌ها با نام دانشگاه کار آفرین باشیم تا تولیدات علمی مستقیم به بهره‌برداری رسیده و عده زیادی از دانشجویان مشغول به کار شوند. دانشجویان و اساتید محترم باید فارغ از فضای غالب تولید مقالات علمی و تهیه و تدوین کتاب‌های مختلف به فکر بومی سازی و یا تولید علوم نوین و تکنولوژی‌های روز دنیا در کشور باشند. در دهه حاضر جنگ از حوزه نظامی به سمت حملات سایبری، تهدیدات آفندی و وضع تحریم‌های گوناگون علیه ملت شریف ایران آمده است و وظیفه تک تک دانشجویان  دفاع با حداکثر توان در برابر این تهدیدات است.

رئیس شاخه دانشجویی انجمن ایمنی زیستی تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائل هر کشوری، بحث تامین معاش مردم است و برکسی پوشیده نیست که معبر اصلی تامین نیاز خوارکی کشور، کشاورز و کشاورزی است. متاسفانه علوم کشاورزی در کشور مهجور مانده و صنعت کشاورزی مظلوم ترین صنایع ایران بوده و هست. باید گفت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی نیز از رونق افتاده و شاهد جذب دانشجویانی با رتبه‌های پرت در کنکور و بدتر از آن ورود دانشجویان بدون کنکور هستیم.وزارت علوم باید در گزینش دانشجویان رشته‌های کشاورزی تجدید نظر کرده تا اوضاع کشاورزی کشور از این وخامت خارج شود.

وی خاطر نشان کرد: قریب بر بیست سال از اولین تولید محصول اصلاح شده ژنتیکی توسط محققان برجسته کشور می‌گذرد ولی نتیجه کار کجاست؟ به دلیل سنگ اندازی‌های عده‌ای جلوی تولید برنج طارم مولایی گرفته شد و کشور از گوی رقابت با تولیدکنندگان بزرگ دنیا مثل چین و تایوان و هند جا ماند. اگر در آن سال‌ها که تکنولوژی انتقال ژن و زیست فناوری به کشور وارد شده بود، اساتید و دانشجویان پیگیر امر بودند و مجال عرض اندام به افراد غیر علمی نمی‌دادند شاید امروز طارم مولایی هم پای برنج باسماتی حرفی برای گفتن داشت و سالانه سود کلانی نصیب کشاورز و اقتصاد وطن اسلامی میشد.

وی افزود: باید آگاه باشیم عده‌ای که سود کلانی از واردات محصولاتی از قبیل روغن و اقلام ضروری دیگر به جیب می‌زنند از بومی سازی تکنولوژی تولید محصولات تراریخته در هراسند و باتمام قدرت به مقابله با افراد دلسوز مردم و کشاورزان برخواسته‌اند. متاسفانه هجمه‌های زیادی به این محصولات وارد شده و ارگانی مانند صدا و سیما به این شایعات دامن می‌زند که لازم است دو نکته را شفاف سازی کرد: اولا محصولات تراریخته علاوه بر اینکه زیانی ندارند از فوایدی همچون مقاومت به آفات و بیماری، حذف مواد سمی موجود در نمونه غیرتراریخته مثل آکریل آمید در سیب زمینی، اضافه کردن ویتامین آ به برنج و غیره برخوردارند.

دوما این محصولات بر اساس استانداردهای خاص و پروتکل ایمنی زیستی آزاد می‌شوند و هیچ وقت بصورت مخفیانه در کشور تولید و توزیع نشده‌اند.

مهندس علیزاده اظهار داشت: این حملات و ایجاد وحشت برای عموم مردم از لابی واردات و دلالان منشا دارد و متاسفانه عده‌ای که سوابق علمی و تدریس در دانشگاه‌ها را در کارنامه خود دارند دانسته و نادانسته به پشتیبانی این افراد برخواسته‌اند.

انتظار می‌رود دانشجویان که مظهر حق طلبی به شمار می‌روند با ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی و جلسات نقد و بررسی و ایجاد مناظره علمی، موافقین و مخالفین تکنولوژی های  نوین را به چالش کشیده و درست را از نادرست و حق را از باطل تمیز دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.