دکتر سیروس زینلی،رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران،

ژنوم ویروس کرونا در کشور تعیین توالی شد

به گزارش پایگاه اطاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری ایرنا  رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران گفت: محققان ایرانی برای اولین بار در کشور توانستند ژنوم ویروس کرونا را تعیین توالی کنند، به عبارتی رمز ژنتیکی آن را مشخص کردند

تمامی ویروس‌ ها و سلول‌ های زنده دارای ساختار ژنتیکی هستند که بقای آن ها را تضمین می کند. ویروس کرونا هم واجد ساختار ژنتیکی از نوع (RNA) آر ان آی می باشد.

این ویروس به محض ورود به داخل سلول انسانی، تکثیر پیدا کرده و صدها بلکه بیشتر ویروس شبیه ویروس اولیه را ایجاد می کنند و بعد از خروج ویروس تازه ساخته شده، هر ویروس به سلول دیگری حمله می کند.

ویروس شبیه سازی خود را از طریق توالی یا رمز ژنتیکی موجود در ماده ژنتیکی خود یعنی آر ان ای خود انجام می دهد و شناخت رمز ژنتیکی آن برای اقدامات درمانی، واکسن و کیت های تشخیصی و نیز مهار ویروس بسیار مهم است.

دکتر سیروس زینلی اظهار داشت: براساس توالی بدست آمده، مشخص شد که ویروس کرونا در ایران جهش ژنتیکی خیلی محدودی داشته و به عبارتی این ویروس در مناطقی مانند ووهان چین، ایران و آمریکا بسیار شبیه به هم هستند.

وی افزود: اگر این ویروس استعداد جهش پذیری بالایی داشت باید توالی انجام شده آن در کشورهای مختلف مانند آمریکا، ایران، چین یا دیگر کشورها تفاوت زیادی داشته باشد، در حالی که بررسی ها در کشورهای مختلف این موضوع را تایید نمی‌کند.

رییس انجمن‌بیوتکنولوژی ایران اعلام کرد: پس از ورود بیماری کرونا به کشور، موضوع جهش ژنتیکی آن در مجامع علمی و عمومی، مورد بحث قرار می گرفت و حتی مطرح شد که ۲ نوع ویروس شدید و خفیف در جامعه جهانی درحال پخش شدن است. حتی برخی معتقد بودند که این ویروس در ایران جهش یافته و دائما در حال تغییر است که براساس تعیین توالی نوع ایرانی و دیگر موارد، این موضوع صحت ندارد.

زینلی با یادآوری این که تعیین توالی ویروس کرونای اخذ شده از بیماران ایرانی، در این شرکت با همکاری انستیتو پاستور ایران انجام شده است، گفت: با تعیین توالی ژنوم کرونا مشخص شد که درصورت تولید واکسن یا دارو برای این بیماری، در کل دنیا قابل استفاده بوده و نیازی به تولید واکسن اختصاصی هر جمعیت یا کشوری نیست.

وی ادامه داد: برخی از ویروس ها مانند ایدز و آنفلوانزا، درحال تغییر هستند که به این دلیل یا امکان تولید واکسن وجود ندارد یا واکسن هر ساله تغییر پیدا می کند.

مدیرعامل شرکت زیست فناوری کوثر تصریح کرد: تاکنون نزدیک به چهار هزار تعیین توالی این ویروس به ثبت رسیده که بخش یزرگ آن مربوط به آمریکا است و محققان ایرانی در شرایط تحریم هم توانستند به این موفقیت دست یابند و آن را تعیین توالی کنند. تعیین توالی این ویروس در چند مرکز کشور در حال انجام است که در هفته های آینده نتیجه آن ها اعلام می شود

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.