دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

“انحصار در زیست فناوری موجب ضایع کردن سرمایه انسانی می شود”

با نادیده گرفتن تلاش های ارزشمند دانشمندان حوزه زیست فناوری کشاورزی، امکان تولید ملی محصولات در این زمینه را از دست خواهیم داد. دکتر عاملی:”انحصار در زمینه زیست فناوری موجب بر باد رفتن سرمایه‌گذاری‌ها و ضایع کردن سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در این حوزه است.” همان طور که رهبر انقلاب در دیدار اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان (1/2/1395) تصریح کردند: ” اگر در مقابل این قدرتها کوتاه بیاییم، قطعاً مخالفت خود را به پیشرفت‌ها در حوزه‌های زیست‌فناوری، نانو و دیگر رشته‌های علمی حساس گسترش خواهند داد، زیرا آنها با هرگونه پیشرفت علمی، اقتصادی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند“.

به گزارش پایگاه اطاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر  ، اعضای انجمن علمی زیست‌فناوری «بیوتکنولوژی» و مدیران شرکت‌های تولید کننده محصولات زیست‌فناوری با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر سعید رضا عاملی دبیر این شورا دیدار کردند.

عاملی در این دیدار ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: شنیدن مشکلات حوزه دارو و زیست‌فناوری در کشور ناراحت کننده است.

وی افزود: انحصار در زمینه زیست فناوری موجب بر باد رفتن سرمایه‌گذاری‌ها و ضایع کردن سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در این حوزه است. واردات دارو در زمینه‌هایی که مشابه مناسبی وجود دارد یک نوع خراب کردن خانه خودی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علم زیست‌فناوری با توجه به موضوع این علم که کشف قوانین حاکم بر تکوین موجودات هستی است، یک علم توحیدی محسوب می‌شود که زمینه‌های معرفت را توسعه می بخشد. خصوصاً در حوزه شبیه سازی هستی (Bio-mimetic) نکات و دقایق بسیار زیادی وجود دارد.

عاملی گفت: باید گزارشی در زمینه مشکلات این بخش تهیه شود و در سطوح عالی نظام ارائه شود.

وی افزود: در زمینه زیست‌فناوری مسائلی مانند تراریخته‌ها مطرح هستند که باید به دور از هر افراط و تفریط این موضوع برای جامعه تبیین علمی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ابعاد امنیتی حوزه غذا و دارو ادامه داد: جامعه در این زمینه حساس است و باید این حساسیت به نحو مناسبی پاسخ داده شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به لزوم حمایت از تولید داروی ملی گفت: این موضوع باید در دستور کار ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار گیرد تا با توجه به شرایط کشور و شیوع کرونا اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: اصلاح ساختار و تفکیک میان حوزه سیاستگذاری و اجرا یک موضوع لازم است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.