جمعه ها با کتاب

معرفی کتاب: ماشین ژن/ مسابقه برای رمزگشایی اسرار ریبوزوم

ونکی راماکریشنان مشترکاً جایزه‌ی نوبل شیمی سال 2009 را به خاطر نقش خود در حل کردن ساختار ریبوزوم دریافت کرد. او از دانشمندان ارشد آزمایشگاه زیست‌شناسی مولکولی MRC در کمبریج است. در سال 2015، او برای یک دوره‌ی پنج‌ساله به عنوان رئیس انجمن سلطنتی انتخاب شد.این کتاب، روایت شخصیِ تجربیات مؤلف به عنوان دانشجو، استاد، و تجربه گری مشتاق است که میخواست بفهمد که سلولها یکی از باستانی ترین و بنیادی ترین فعالیتهای خود، یعنی سنتز پروتئین، را چگونه انجام میدهند. این داستان جذاب بیانگر شور و شوق برای اکتشاف، سرخوردگی از جواب ندادن آزمایشها، و تلاشهای شخصی و حرفهای در مسیر رسیدن به موفقیت علمی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، ماشین ژن کتابی است مسحورکننده و آگاهی‌بخش که نکات زیادی را درباره‌ی دنیای علم، ماهیت کشفیات علمی، و یکی از عمیق‌ترین معماهای زیست‌شناسی قرن بیستم روشن می‌کند. در این کتاب، ونکی راماکریشنان، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شیمی، ماجرای جذاب تلاش‌های خود برای کشف ساختمان مهم‌ترین مولکول حیات، یعنی ریبوزوم، را بازگو می‌کند.

اکثر افراد می‌دانند که DNA نقشه‌ی بدن موجودات زنده است. اما شاید نام ریبوزوم را نشنیده باشند. ریبوزوم یک ماشین مولکولی عظیم، متشکل از حدود یک میلیون اتم، است که کد ژنتیکی را به پروتئین‌ها که تشکیل دهنده‌ی بدن موجودات زنده هستند، تبدیل می‌کند.
ماشین ژن شرح مستندی از تلاش مسابقه‌وار دانشمندان برای شناسایی ساختمان ریبوزوم است، کشفی بزرگ که نقش مهمی در شناخت ما از حیات داشت و به تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی برای کنترل عفونت‌ها نیز یاری رساند.

این کتاب، روایت شخصیِ تجربیات مؤلف به عنوان دانشجو، استاد، و تجربه گری مشتاق است که میخواست بفهمد که سلولها یکی از باستانی ترین و بنیادی ترین فعالیتهای خود، یعنی سنتز پروتئین، را چگونه انجام میدهند. این داستان جذاب بیانگر شور و شوق برای اکتشاف، سرخوردگی از جواب ندادن آزمایشها، و تلاشهای شخصی و حرفهای در مسیر رسیدن به موفقیت علمی است.

این کتاب به همت انتشارات مازیار و ترجمه دکتر قاسم کیانی مقدم در سال 1398 به چاپ رسیده است.

جهت خرید این کتاب اینجا مراجعه کنید.

بخشی از کتاب را از اینجا دانلود کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.